Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Thursday, May 24, 2012

rOTi.....RoTi.......rOtI................

Pada awal bulan Mei yang lepas, lama dah kan... baru nie sempat nak upload.... aku dan anak2 telah membuat rotiiii............iye roti yang telah lama terpendam dihati...... bahan2 telah lama dibeli.... baru kini berkesempatan nak menguli... wa ka kaaa... iyelah aku uli sebab tak der bread maker... kalaulah ada bread maker... tak ler penat nak menguli (penat sangat ker kalau buat seciput jerk.. kih kih kih...)

Masa nie cik hubby ke kelas.... Mulai Bulan Mei dan Jun (Semester Pendek berlangsung) cik hubby mengajar pelajar KSS iaitu pelajar yang mengambil Diploma PIS secara part time... Maka, secara tak langsung setiap hari Sabtu jadual berjalan2 terpaksa dilupakan melainkan terpaksa... contohnya tiket sabah esok.... takkan hari Sabtu nak balik.... Maka Cik hubby akan ganti kelas sedaya upaya mencari ruang kosong untuk semua pelajar. Bukan senang tau... sebab mereka nie bekerja... kang ada yang kerja Sabtu pagi... ada yang tak boleh masa nie... dan macam2 lagilah..... Aku juga pernah merasa 2 tahun lepas mengajar pelajar KSS nie.... seronok gak.... mereka niekan dah banyak pengalaman... umur ada yang hampir 50-an... Mereka sambung belajar sebab untuk kenaikan gaji yang dah tak boleh naik kalau tiada diploma.... gituler lebih kurang kata mereka..... 

Oklah berbalik pada kerja aku pulak. Bila cik hubby sibuk ke kelas aku pun menyibukkan diri ke dapur.... Projek membuat roti..... memang berdebar2 sebab sebulan sebelum tu aku ada buat kek coklat resepi cik bunga tue... tapi tak menjadi lah... bantat belah bawah.... aku fikir sebab aku pakai mixer dari awal hingga akhir... buat lagi sekali, bila masukkan tepung aku dah x pakai mixer.... ok gak naik dia tapi kering... tak moist lah pulak.. nape yer?.... Maksud 1 cawan tu berapa gram?....yang aku baca 250gram.. pastu tepung dia jadi banyak gilersss... betul ke?... kih kih kih....... tapi, aku tak cepat putus asa.. masih ingin mencuba... ngeh ngeh ngeh....sebab setakat nie tak sedap mana pun kuih yang aku buat jarang sekali masuk tong sampah....  Ok, bila hati dah kuat aku cuba buat roti pulak..... alhamdulillah menjadi... kumpulkan bahan2 last2 aku terlupa nak masukkan bread impover...... penat jerk aku beli... tapi kira roti nie menjadi dah ok..... Lega.......
Roti yang barudibentuk2...... sedia untuk proses pengembangan....
Agak2 dah kembang... solehkan dia dengan bahan2 yang korang suka....
Dia orang nie memang suka sangat2 tolong aku kat dapur!.... Siap amik slice cheese aku nak letak kat roti dia orang... roti aku x der cheese pun.... mmmmm... bagus2.... nampak kreatif.....

Roti anak2 aku....
Dah siap solek... proses membakar pulak...
Makan panas2 memang sedap.... aku buat minum petang dengan chocolate ais... mantopppp!...
Ini versi anak2 aku punya.... ada cheese taw.... aku punya yang kat atas tu x der...

No comments:

Jom tengok gambo2.........