Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Wednesday, December 18, 2013

Puding triffle simple

Saje nak selit menu untuk puding triffle. Puding nie aku buat masa kenduri doa selamat tempohari. Beli 4 biji kek marble, ingatkan dapat 3 bekas puding triffle... rupanya 4 buku kek nie boleh dapat 4 bekas @ 5 bekas puding triffle bergantung nak tebal mana kek yang kita suka.... jom tengok resepi....

Resepi Puding Triffle:
1 Buku Kek @ swiss roll @ apa2 kek yang disukai
3 Sudu Tepung Kastard
3 Sudu Gula Pasir
1 tin susu cair
1 tin air
1 pek Cristal Jelly ( 400ml air ) - Aku amik perisa strawberi
Buah2an tin @ segar

Cara2 :
1. Susun Kek dalam bekas yang sesuai... aku suka bekas lutsinar... so, masa kenduri aku pakai bekas murah tu jerk... kalau bagi orang pun sesuai guna bekas nie...
2. Masak susu cair + air + tepung kastard + gula pasir hingga likat @ pekat sedikit.
3. Tuangkan dalam bekas @ atas kek yang telah disusun tadi. Kemudian susun buah2an atasnya... tekan sedikit biar buah x terapung.
4. Masak cristal jelly dengan 400ml air hingga gula larut. Tuang atas buah2an yang telah disusun tadi.
5. Sejukkan.... Masuk dalam peti ais lagi sedap dan nyaman dimakan....

Memang senang gilerrsssss nak membuatnya... hanya rajin tak rajin aje.... Anak2 memang suka.... Cik hubby memang suka.... selesai kenduri aku buat lagi 2 adunan sebab ada bahan2 lagi tetapi susu cair tinggal 1 tin. Belasah jek lah.... pandai2lah aku bahagi2 nanti dalam bekas sebab nak pulang bekas dan lagi aku nie tak minat makan kek marble kosong. Bila buat puding triffle nie... hah, sekelip mata jek abes. Anak2 dalam pantang dah tarik muka.... nak puding2.... nak puding.... anak2 memang feberet dia puding2 macam nie... kesian anak2 mama.... nanti dah baik mama buat lagi ye sayang.... mama nak pakai swiss roll pulak....



1 comment:

Mar Mansor said...

simple tapi sedap..saya suka..mak & abah pon suka
salam perkenalan

Jom tengok gambo2.........