Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Monday, March 21, 2011

Persediaan Pertama

World Map... Hah yang kecik paling kanan (bawah) tue ler New Zealand.....
Hampir memasuki bulan April... Maksudnya, kami perlu membuat segala persiapan dan budget untuk ke Negara Kiwi tersebut.... Perasaan???..... Urrrmmmm???.... Suka memang sudah tentu.... Sebab kali kedua nak ke Luar Negara...... First time dulu ke Indonesia.... Alhamdullillah. Sampailah jugak kami ke negara itu setelah sekian lama cita2 nak melancong ke luar negara.... hihihii..... Kali ini?? huh... lagilah jauh.... memang tak sangka juga, mudah2an semuanya berjalan lancar. Dulu kami ke Indonesia tak bawak Aleesya... Kali ini kami ke New Zealand mungkin tak bawa Afiq pula.... bukan apa... dia dah darjah 2... hari sekolah pulak tu ke sana..10 hari tue, takut tertinggal pulak silibus dia... lagi pun, kos ke sana pun agak tinggi... Nak beli tiket untuk satu kepala pun hampir RM3k termasuk tiket KL-Chc dan Chc - Auc... hah kau!... Nak jalan punye pasal.... kenalah berkorban sikit kan..... Aku pergi sana bersama suami, Azim dan Aleesya termasuk juga mak mertua aku sorang... hah.. kiralah sendiri berapa kos nya... belum termasuk kos nak ke hotel, sewa kereta, petrol, makan minum, tiket2 masuk ke tempat pelancongan dan macam2 lagilah yang mungkin akan dibeli... tapi kan...orang kata nak seribu daya tak nak seribu dalih... aku rasa macam betul kata2 tue... sebab.... selama nie aku tak fikir yang aku boleh melancong ke negara luar... tapi boleh sampai gak aku ke Indonesia...he hehee..... Siap bawak parent dan anak2 lagi!.... Kali nie lagi tak sangka, ada rezeki kami akan ke New Zealand. Mula2 fikir memang boleh ke kami nie ke sana... (bukan apa, masalah kos yang agak tinggi ke negara tersebut). Tapi, bila DAH beli tiket nak tak nak kena jugak kami buat persediaan ke sana. Sebenarnya, asalnya adalah untuk memenuhi hajat mak suamiku untuk ke Negara tersebut.... (sebab anak dia yang sulung ada kat sana - ikut suami buat phd). Suami sekadar menemani mak dia. Aku nie hah!.. tak malu... nak jugak ikut.... asalnya suami memang x bagi sebab memikirkan kos dan anak2. Aku yang DEGIL... nak jugak ikut!... last2 atas perbincangan kami membuat keputusan aku & anak2 ikut tapi kena kos sendiri... Nasiblah baik aku nie ada menyimpan masa zaman bujang dulu.... (Maklum ler, dulu lom beli rumah.. keta pun pakai keta abah jer)... So, ada lah sikit duit simpanan tue... kepala otak aku nie dah pikir nak guna duit tu aje... lagi pun bila lagi aku nak sampai kan?... Nak ajak lagi sekali entah2 akak ipar aku dah balik m'sia... lagi pulak tak kan suami aku nak pergi kali ke2????.... x perlah... ada rezeki boleh kumpul lagi (Mudah2an ler).... So, budget insyaAllah ada.... Semoga Allah memberi dorongan dan perlindungan pada kami semua dan permudahkan segala urusan kami.... Amin.

Ni pulak?? New Zealand map....

Apa kaitan dengan entri kali ini??... Actually aku plan ada persediaan ke2, 3 dan seterusnya untuk ke New Zealand. Persediaan pertama dari segi budget dan emosi. Hah!.. cerita tentang emosi ni susah nak cakap. Bercampur baur... suka.. takut... duka tu tak ada lah kann..... Seperti yang aku dah cakap tadi, suka tu memanglah kompom suka... Takut tue... macam2 yang aku fikir... yang tentu pasal naik kapal terbang. Aku akan bertolak Ahad, 8.40pagi dan sampai di Christchurch jam 10.55malam... hah... kiralah berapa jam kami dalam kapal terbang tue?... aduhai macam2 aku fikir... boleh ke kapal terbang tu terbang terus selama 14 jam...? kih3... apa korang nak kata.. kata lah... aku memang penakut... suka pikir yang negatif... ha hahaaa.... (Apa pun aku percaya pada Allah Taala...) itu jerlah ayat yang mampu menyejukkan hati aku yang gerun nie... Lagi pulak, kejadian gempa berlaku di bandar Christchurch bulan lepas.. teruk tue... dah aku mula takut lagi..... daaaannnn lagi3 aku takut pulak kejadian Tsunami yang berlaku di Jepun baru2 ini.... aduh... betul2 menduga keimananku.... huh!.... Aku cuba berfikiran positif, hidup mati kita Allah yang maha mengetahui... kita tidak tahu bila dan dimana... begitu juga bencana alam.... Allah maha berkuasa.... Semoga Allah melindungi kita semua dari sebarang bencana dan kesulitan.... Amin3... ya Rabbal a'lamin...



2 comments:

fAiRuLLaH's de GrEaT! said...

insya allah.. semuanya akan berjalan dengan lancar

JHaZKiTaRo said...

semoga semua selamat... salam kenal.. rajin2, ziarahlah blog hamba (AKU SEBUTIR PASIR) kalau nak baca pengalaman hamba travelling ke 45 buah negara.. :)

Jom tengok gambo2.........