Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Thursday, June 6, 2013

Jalan2 Cari Makan

Actually, entry yang bakal aku ceritakan kali ini merupakan entry yang dah lapuk... baru hari ini berkesempatan untuk upload dan seterusnya mengapdet dalam blog.... kih kih kihhhh.... Apa aje aku nie.... Okeylah, entry kali ini aku nak cerita jalan2 cari makan sebab ia memang 'hobi' aku okey!... dengan sebab hobi itu ler saiz badan semakin melebar.... aduh!... 

************************** Burger Bakar Abang Burn **********************************

Lama jugak nak makan beger bakar abang burn nie.... beger bakar kedai2 lain pun banyak dah cuba.... ada yang okey dan ada juga yang biasa2 je (tapi banyak yang puas hati ler).... tapi aku memang suka beger bakar sebab daging dia tebal..... puas makan okey!. So, kali ini aku terliur dengan beger bakar abang burn. Asalnya search kat google then liked page dia dalam facebook. Mak oii... bila dah like maka gambar2 mengiurkan silih berganti dan akhirnya bila dapat info buka branch di Today Market Pasir Gudang.... dengan lajunya kami zaaassss ke sana......  Bagi aku, harga dia boleh tahan juga berbanding beger bakar yang lain. Rasa dia sama jer beger bakar lain yang aku rasa sedap2 tue.... cuba special dia ada ring union... aku suke..... memang best sebab aku belum jumpa kat tempat lain. So, sesapa yang nak try boleh ler ke Today Market kat Masai tu.... dia berada di dalam Mewah Cafe.....


**************************************  Percutian di Batu Pahat **************************************


Masa ke Batu Pahat nie bulan Mac ke April yek... aku pun lupa dah... tapi semua gambar2 nie adalah tahun 2013 ye......  Masa nie bukan ambil cuti atau cuti sekolah okey.... Cuma cuti sabtu Ahad sahaja!!!.... Masa nie cik suami bekerja di Batu Pahat. Aku dan anak2 mengada2 nak jugak ikut papa work..... tapi aku tak ikut dia ke sekolah apa ntah... aku cuma duduk hotel layankan anak2 nak tidur hotel. Rasa lama beno tak tido hotel.... So, dikesempatan ini aku pun pergilah bawak anak2 sekadar percutian di Batu Pahat.... ha ha haaaa haaaaa........... 

Jumaat petang kami bertolak selepas Margrib.... iyelah kan... aku kerja... anak2 sekolah... maka dapat siap2 lepas margrib...... sampai Batu Pahat dalam pukul 10.00 malam. Check in hotel (Novo Hotel) yang memang telah kami booking lebih awal then solat isyak dulu baru keluar balik jalan2 kat dataran Batu Pahat. Aku pun first time jalan2 sini.... padahal dulu2 waktu belajar 3 tahun duduk Batu Pahat! Iyelahkan setakat Bas Stand... Summit tu biasa ler.... itu jer yang aku tahu.... bukan aku ada motor pun... kalau aku ada motor tu lain ler... panjang langkah aku...... Cik suami kata dia dulu2 waktu belajar atau kalau outstation ke BP memang selalu gak ke sini.... saje jalan2 cuci mata katanya..... "Cuci Mata????....". Kalau silap cuci ada yang kena cubit jugak nie nanti!!!!....... Kami keluar dalam pukul 11 malam jugak. Masa tu aku memang dah letih tapi cik suami nie memang kaki dia banyak lalat berak kot..... aku memang dah malas dah nak keluar balik.... tapi anak2 pun ikut jejak papa dia.... pantang ajak berjalan.... nak sajeeee..... Last2 dengan berat langkah terpaksa pergi jugak layankan anak2..... sampai sana dok lepak2 bebudak nie beli ler menan dia.... dan yang wajib ada belon buih sabun!!!... Pantang jumpa okey!! merengek2 mintak yang pakai bateri pastu ada gambar ikan, angry bird dll yang macam pistol tu..... aku rasa dah berpuluh bijik kat rumah tu..... dan dah berpuluh jugak selamat masuk dalam cik tong.... iyelah bukan boleh beli 1... kena 3... si abang pun sama.... huh.... buih sabun tu ada refill x ngek coz kalau pakai sabun rumah macam x okey jek... buih tu malu2 nak keluar...... Masa nie bukan setakat buih sabun... yang terbang2 ada LED warna warni pun kena beli jugak... memang perabes duit kat menan dia orang je....... grrrrr......

Malam tu jugak aku dan suami sempat lagi mengurut kaki refleksologi dengan OKU yang buta..... Sementara tunggu anak2 main belon buih sabun... kami berdua mengurut sambil perhatikan anak2..... Lama jugak dia urut.... alamak harga dah x ingat ler.... lama dah kan... RM30 ke... gitu ler.... untuk sejam.... Suami memang suka sangat urutan dia... aku pulak biasa2 je..... Bayangkan aku dan suami orang terakhir dan kedai2 lain semua dah tutup!... masa tu jam hampir pukul 2 pagi!... Mak oii, betul2 burung hantu nie..... Naseb esok aku boleh cover tido, kalau tak.... tak kuasa aku nak jalan2 tengah2 malam nie...... urmmmmm.....

Dataran Batu Pahat
Novo Hotel
Abeskan masa di sini sementara tunggu papa balik kerja.....
Kami di sini.....
Esok tengahari papa keluar amik kami anak beranak.... Kemudian papa angkut kami naik kereta untuk berpindah hotel. Bukan kerana hotel nie tak best.... not bad ler....  Breakfast dia x banyak pilihan.....biasa2 je.... tapi papa saje2 jer nak rasa hotel lain pulak kat Batu Pahat nie...... So, kami ke Cristal Inn pulak bersebelahan dengan summit. Iye... sebelah nye lagi pulak The Store.... sebab dia di corner traffic light kan..... Hotel nie nampak lebih baik..... Lebih besar... lebih selesa tetapi tiada bath tub..... Breakfast dia nampak lebih banyak pilihan..... So, kalau papa gi kerja boleh ler aku angkut anak2 jalan2 kat Summit atau The Store.... rajin ker aku nie nak angkut 3 budak bijak nie?...... Petang tu papa kerja sampai malam..... lepas margrib baru papa balik.... aku cuma jalan2 kat The Store cari makanan dan berus botol Aleesya (lupa nak bawak).... So kat sini aktiviti aku adalah melebarkan lagi badan makan2, tidur dan tengok TV.... Bebudak nie x der maknanya nak tidur siang..... geram jer mama nak tidur pun asyik kena kejut je..... terkejut pun ye.... dummm sana.... gedebummmm sini.... warghhhh sana.... warghhhhh sini..... aduhai anak2.... sampaikan kaki Aleesya hingga kini meninggalkan kesan tanda hitam kat jari kuku kaki dia dek terjatuh!.... Tanya ler budak kecik tu, kompom dia tahu jawapannya hingga kini kenapa kuku kaki dia hitam.... wa ka ka kaaaa.... cian anak omak.....

Check in Cristal Inn pulak....
Thank You papa sudi layan kami....
Kesian papa penat.... Malam tu kami tak ke mana2 kerana papa dah penat kerja.... Balik pun dah hampir pukul 9 malam. Maka, malam tu kami tidak kemana2 just duduk di bilik saje.... Papa kata esok jer kita jalan2 ye.....  Oleh kerana kami yang mengada2 nak ikut, so kena ler ikut schedule papa..... Ini pun dah bersyukur dapat ikut papa.... Kalau tidak duduk jo ler engkau kek rumah ajo yo!..... 

Esok pagi papa masih bekerja dan waktu check out papa dah free.... So, dalam pukul 12.00 tenghari kami makan di Mee Racun Batu Pahat.... Bab makan2 nie aku ler punye kerja..... asal jalan2 jer mulalah gatal tangan search tempat2 best makan2..... So, lokasi kali ini adalah Mee Racun.... Ini kali pertama aku dan anak2 makan tetapi bukan untuk papa.... Bagi aku memang ada keunikan Mee Rabun ini... Harga satu pinggan RM9 tak silap aku... okeylah sebab ada 2 gear box.... Aku ambil yang special punya.... kalau yang biasa2 pun boleh... x der ler gear box tu..... Memula order 4 pinggan.... Sekali tak cukup beb.... tambah lagi 1 pinggan.... peergggh.... memang best bagi aku dan memang boleh diulang kalau sampai ke sini lagi..... Alhamdulillah lepas mengidam aku nak makan mee racun.... Lama dah mengidam tapi tiada tujuan nak ke BP. Tu yang ada peluang apa lagi....... Alhamdulillah.
Menunggu Order sampai...
memang feberet dia... gear box...
Dah tak toleh kiri kanan dah....
Fahamilah maksud tersirat dari gambar ini... ha ha haaaa....
Lepas makan Mee Racun kami terus balik Pasir Gudang. Masa nie pun dah hampir pukul 2.00 petang.... Walaupun dalam perut yang sangat2 kenyang..... Wajib singgah untuk beli Putu Bambu Ayer Hitam..... Memang pantang lalu sini kena beli!!!... Kalau RnR Dengkil pun pantang cik suami Wajib singgah beli sate Kajang... uishhh..... mana tak saiz macam nie... hu hu huuuuu......  Masa nie beratur panjang giler... dah ler panas... Cian abang long yang tukang beli..... masam je muka dia.....

Masam jer beratur lama dan ramai orang...
 
 *********************************** April Birthday Siapa?   *****************************

Pada bulan April lepas adalah  birthday papa dan comel Sya sya..... Kami hanya menyambut di Kampung Pasir Putih.... Itupun lewat sebab masa birthday tu suami berada di Utara... Maka, kami sambut serentak ler..... Menu yang first time aku makan kat sini adalah sup merah gear box.... gear box lagi.... hah memang dah nama kaki kambing..... So, pantang jumpa ler.... Order ler satu pinggan.... harga dia RM9 juga x  silap tapi dimakan bersama garlic bread.... Garlic bread nia okey tapi sup dia pekat sangat... aku kureng suke.... tapi bila dapat makan maka aku tahu ler rasa sup merah rupanya cengini.... hi hi hiiii.....

Sup merah gear box
Siakap stim, ketam black paper, sotong tepung, udang nestum dan tomyam
Happy birthday papa dan sya sya...

Kek pulak.... ini juga first time aku makan kek SR perisa durian.... urrmmmm.... bagi aku.... reject!!!... kalau harga dia standard kek kedai biasa okey tetapi oleh kerana harga mahal tapi rasa kurang aku x suka.... Konon2 nak try kek lain... belilah rasa durian nie.... memang okey kalau dia sejuk2.... dan memang okey kalau durian dia fresh.... May be aku beli  nie dah lama kat kedai dia kot???... rasa durian bukan masam tapi feel not good okey!... Itu aku ler... tak tahu ler tekak orang lain.....


*************************** Durian Goreng **********************************************
Durian Goreng
Makanan nie aku dah order 2 kali sebab memang sedap... Aku pun tak tahu datang dari mana coz aku dapat pun dari anak sedara aku.... Masa beli tu belum goreng.... memang sedap... ada 10pcs harga dia RM14..... Memang harga dia mahallll.... tapi sedap.... kalau aku orang kaya boleh ler.... sekadar nak rasa tu alhamdulillah aku bersyukur...... Memang terbaek..... Kalau bijak cuba ler buat sendiri... tak boleh pulak aku fikir sampai kini cam mana dia goreng.... isi dalam 100% isi durian.... luar dia tu... macam mena ngek????...


 *************************** Nasi Arab Susur Tun Razak **********************************

Hah... nasi arab nie first time aku makan masa first kursus umrah kat Masjid Wadi Hassan, Susur Tun Razak, JB.... Ya Ampuuuun.... memang sedap gilerssssss............... Actually nasi arab nie aku memang kureng sikit melainkan nasi arab LC katering. Tapi, sebut nasi arab LC Katering apalagi Nasi Arab Susur Tun Razak..... perrrgh laju jer aku nak ikut!!... Memang sedap sangat2.... Kambing dia lembut gileeerrrrrssss.... tak tahu macam mana boleh lembut dan rempah dia sampai kedalam????.... Dia bungkus dalam aluminium foil tu..... Ayam dan Daging aku tak tahu coz kami anak beranak 'hantu kambing' okey... so, yang aku tahu memang terbaek Nasi Arab Kambing dia..... Nasi, Sup, Sos semua terbaek... puas hati giler.... harga pun terbaek berbanding LC harga memang bisnes class punya.... ha ha haaaa..... Kambing dia memang first class okey!... Tengok sya sya punya dapat bahagian rusuk... bahagian lain pun okey sangat2.... rasa dia memang juicy..... ada lemak2 sikit2... perghhhh.... meleleh air liur beb!!!....  Mintak tukar sya sya punya memang lokek... minta amik gambar pun tak bagi!!!.... jeling jer mama tengok rusuk kambing dia..... Sapa2 teringin nasi arab bolehlah ke sini..... betul2 depan Masjid Wadi Hassan deretan office Tiram Travel...... rugi kalau tak cuba......
Nasi Arab... perrgh aku pulak yang meleleh air liur....
Memang terbaek!....
see sya sya punya bahagian.... dapat rusuk tue....

 ********************************** Subway Sandwich ************************************

Suka saje awak ye bab makan2 nie....
terbaek...
Sekarang subway sandwich dah ada di Taman Bukit Dahlia Pasir Gudang.... Masa nie aku makan time lunch hour bertiga.... abang long x sekolah agama so, kami makan jauh ler sikit.... memang tak pelik tapi nak juga bagi komen..... bagi aku subway nie agak mahal juga.... nak kata sedap memang sedap.... dengan ayat yang sama kalau aku orang kaya boleh ler selalu ke sini.... hu hu huuuu.... Roti dia memang special.... sedappp.... tapi yang lain2 tu biasa jer kot. Masa nie aku dan suami order tuna dan Afiq order chicken slice.... Aku lagi suka yang Afiq punye.... hi hi hiiii.... Okey... tu jer cerita jalan2 cari makan aku kali ini.... penat dah update... dah berjam ambil masa sedangkan banyak kerja lain kena buat!... Okeylah.... jumpa lagi..... bye.....


No comments:

Jom tengok gambo2.........