Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Tuesday, April 9, 2013

Ilmu yang boleh dikongsi bersama....











http://2.bp.blogspot.com/_QnYW1oxZSfs/S8UOmFBuobI/AAAAAAAAAIU/0yZHQn_Logc/S1600-R/a+LiTtLe+BaBy.jpg




Dingin  malam  ini  menusuk hatiku  sebelum tidur…
Bertemankan bintang dan bulan malam ini, aku bermunajat untuk mu ya Allah..
Kabur pandangan mata ditambahkan dengan celik erti  syukur….
Dalam  menerjah ilmu kerohanian yang semakin hari semakin hilang diminda ku….
Nikmat kesihatan yang aku ada hari ini, tidak akan kekal … mungkin esok lusa sudah tiada…
Bermunajat seorang diri, berzikir.. dan menangis mengalirkan air mata…
Apakah dosa aku ini terampun???
Mampukah aku mengajak rakan-rakan ku…kembali kejalan yang benar??
Diri sendiri pun tak rasa layak … apa lagi untuk mengajak rakan-rakan ku..
Aku yang sering alpa, sibuk dengan urusan duniawi…
Insaflah, insaflah…wahai diri....

Firman Allah dalam surah al-maidah ayat 39 yang bermaksud :
Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sungguh, Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Sumber : Zikrihusaini.com


Masih aku ingat tatkala perjalanan kami ke Batu Pahat kelmarin.... bicara bersama si dia yang membawa seribu makna... membawa seribu pengertian.... supaya aku menginsafi diri.... Bermulanya cerita dari aku....
Aku : Abang, kalau As cakap janganlah abang terasa atau janganlah ia dijadikan semangat kerja abang menurun. As saje je nak cerita.... cerita apa As rasa sekarang nie...
Suami : Kenapa?.. cakap je lah...
Aku : As takut nak cakap tapi siapa lagi yang nak As luahkan kalau bukan abang...... Aku pun memulakan cerita apabila suami juga mendesak gara2 aku ngengada takut nak cerita....
"Abang, As kadang2 rasa malas sangat nak kerja.... rasa macam entah ngek... tak tahu nak cakap macam mana.... rasa start tahun nie As down... dengan tugas sampingan yang baru... (padahal aku sendiri yang request nak keluar dari setiausaha). Lama benar rasanya aku pegang jawatan tu... Padahal group aku okey je...  Pastu masuk group baru yang aku kurang rapat.... kerja pun rasanya lagi tak best may be sebab aku baru dengan perkara tersebut kot? Entahlah... mood kerja aku merosot betul.... Memanglah aku suka sebab dah tak jadi ketua lagi... tapi... entahlah susah nak describe macam mana dengan task baru aku tahun nie... dan aku percaya aku kena bersabar dengan task baru aku nie paling tidak pun 10 tahun kena bertahan..... ini baru 1 sem ( tak sampai pun dah mula merungut...) entahlah... kenapalah dengan aku nie.... 
Boleh tak As tak nak kerja?...". Ditambah lagi sem ini As mengajar subjek baru... fuhhhh!... nak bukak balik buku tu... dengan kepala nie yang dah berkarat... susah betul nak ingat balik semua nota2 lama.... ditambah lagi dengan frust....
Suami : frust?... frust kenapa pulak nie?.
Aku : Tu ler... Kadang2 tetiba terfikir.... berapa ramai kawan2 dah naik 44... aku nie masih duduk 29.... kerja gred 29 sama dengan 44 punya kerja... Adil ke tu? Dulu2 gred 44 nie bukan pensyarah biasa tau... Dulu dah KP... kena handle semua di jabatan... Patut dialah yang jadi ketua... bukan kita nie yang gred bawahan nie... Kalau cikgu, As dah lama dapat 32 tau... bayangkan 13 tahun kerja!!!... (Terus aku nangis sebab masih teringatkan kes aku tak dapat 32 dulu.... sedangkan SEMUA geng aku naik kecuali aku seorang... ).
Suami :
As kena banyak bersabar..... Tak baik cakap macam tu.... As seolah2 tak boleh menerima takdir.... dah lebih 5 tahun perkara tu berlaku... As masih ungkit lagi... Tak baik tau... sebaik2nya As muhasabah diri..... ini semua telah ditentukan..... As kena percaya pada Allah... Allah yang menentukan rezeki kita.... Kalau dulu tak dapat 32 mungkin ada rezeki lain yang Allah nak bagi. Janganlah cakap macam tu....
Aku : Tapi, kalau abang duduk kat tempat As abang tahulah macam mana rasanya.... 13 tahun kerja tau... masih lagi gred 29... Gred 42 ni pun masih belum sah lagi... sedih tau... Apa nak jadi dengan kita nie pun tak tahu... kalau cikgu ada badan pembela... kita nie?... Gred sokongan tapi kerja macam balaci.... ada orang pandang ke?....
Suami :
As.... As percaya pada Allah tak?... As percaya pada Qada' dan Qadar?... Kalau As tak percaya pada Qada' dan Qadar As dah berdosa tau... As kena bertaubat!.... Ingat rezeki tue Allah yang bagi... Pangkat/Gaji yang kita dapat nie Allah yang bagi..... Bukan manusia yang tentukan... Allah yang tentukan..... Janganlah ungkit lagi dengan gred 32 yang tak dapat tu... yang lepas tu sudahlah... Itu memang telah ditentukan... buat apa pun kita tak akan dapat sebab kita dah berusaha.... Surat rayuan telah dibalas.... Tetap tidak akan dapat rezeki itu... kita kena terima hakikatnya..... Doa banyak2 mudah2an Allah berikan rezeki yang melimpah ruah buat kita.... Rezeki tu ada dimana2 tapi bukan hanya dari wang ringgit!!.... Kadang2 Allah gantikan dengan nikmat kesihatan, nikmat anak2, nikmat ilmu atau apa juga yang Allah boleh gantikan ganjaran kerja kita. Cuba tengok, kita ni walaupun gred sokongan, berapa  banyak kita dapat pergi luar negara?..... Syukurlah As apa yang kita ada nie..... Rezeki kita nie Allah dah luaskan.... Tak pernah kita tak cukup makan... Tak pernah kita merunggut susah.... Syukurlah rezeki anak2.... Tak pernah tak dapat apa yang kita nak... Syukurlah apa yang Allah beri....

As kena ingat.... ada satu cerita suami isteri. Mereka nie dah lebih 10 tahun berkahwin tak dikurniakan anak. Suami/Isteri tak putus2 berdoa.... sampailah suatu hari, isteri tadi mengandung.  Gembiralah isteri bukan kepalang sebab tak malu lagi pada saudara mara dan mertua. Namun, tak lama lepas tu isteri jatuh sakit sebab kesan mengandung itu isteri tadi lumpuh kerana dia tak boleh menampung tulang belakang. Anak dalam kandungan sihat, tapi si isteri merana sakit dan tak boleh bergerak lagi.... Apa guna rupa cantik tapi tidak boleh bergerak lagi?... Semua nikmat sebagai muslimah sudah tiada gunanya lagi... Sampailah ia berubat pada seorang ustaz, kenapa dengan isteri kamu.... Apa yang telah berlaku sebenarnya?... dan suami pun berceritalah tentang anak yang di impikan.... Maka ustaz pun berkata, dan ingatlah, sebenarnya jika Allah tidak memberi sesuatu pada kita ada hikmah disebaliknya.... Kita tak tahu... Jika kita tidak redha dengan ketentuan Allah, MasyaAllah.... Allah itu maha mengetahui atas segala2nya..... As, amiklah pengajaran dari cerita ini... Syukurlah atas apa yang berlaku.... ada hikmah disebaliknya.... Kerja tetap kerja.... jangan kerja kerana gaji!....

Bila kita kerja dengan ikhlas kerana Allah.... InshaAllah kita akan hidup senang.... Rasa happy dan puas dengan kerja kita. Dulu Abang pernah juga rasa begini... tapi insaflah..... Buka hati tu luas2 dan kerjalah kerana Allah dan bukannya semata2 nak mendapatkan ganjaran gaji yang besar. Tengok sekarang nie... walaupun gaji kita kecil tapi Alhamdulillah, kita dapat apa yang kita nak.... Allah tu maha berkuasa..... jika kita buat 1 kebaikan Allah akan balas dengan 10 kebaikan pada kita.... Lagi satu As, As patut bersyukur diberi kerjaya sebagai pensyarah.... manfaatkanlah kerjaya kita sebaik mungkin. Abang bukan orang yang alim tetapi abang tetap berpegang janji Allah itu benar..... Selagi abang bernyawa... abang cuba buat yang terbaik untuk anak bangsa abang.... Mungkin selama ini As tidak tahu yang abang punya semangat patriotik yang tinggi. Sebab tu abang sanggup korbankan masa abang demi anak bangsa! Abang cuba berikan ilmu yang abang ada.... Kita kena ingat, 3 perkara yang akan kita tinggalkan apabila kita mati kelak. 1) Ilmu yang manafaat 2) Sedekah dan amal jariah dan 3) Doa dari anak2 yang soleh. Selagi abang ada kudrat nielah abang cuba sumbang yang terbaik untuk anak bangsa abang. Kalau bukan kita siapa lagi yang nak bimbing mereka.... Ingatlah... mereka itu semua manusia biasa.... mungkin hari ini mereka anak didik kita... mana tahu suatu hari nanti dialah PM kita... dan mana tahu masa tu dia akan kenang kita.... dan bagi kita rezeki.... 1 juta ke... hah kan tu namanya rezeki.... (selitkan lawak pulak kat sini... hi hi hi hiiii...). Tapi tengok, student yang nak sumbangkan abang ke Korea tue?.. ingat tak?... sebab kekangan masa dia bagi cash?... Hah tu antara rezeki yang Allah nak gantikan pada kita... Bukan nak mengharap tapi percayalah... buat baik Allah akan balas dengan kebaikan juga..... 

As.... kita tak tahu berapa lama lagi kita ada di dunia ini.... jika kita mati esok lusa... Abang nak ada sesuatu yang abang bawa nanti..... itu jer yang abang fikir sekarang nie... abang nak bagi sumbangan pada anak didik abang.... rugi kalau kita jadi pensyarah tapi tak manfaatkan peluang yang kita ada nie..... tak banyak sedikit ilmu jika dicurahkan pada mereka kita takkan rugi apa2.... Jika kita sedekahkan RM1 Allah janjikan dengan pulangan 10 kali ganda.... ingat tu.... Kita tak akan jatuh miskin bila kita bersedekah!!.... Itu janji Allah.... tengok contoh saudara mara kita yang rajin bersedekah.... Walaupun mereka tak kaya.... tapi mereka suka bersedekah... hidupnya senang... ceria..... tak de nak merungut2.... sentiasa ada jer rezekinya. Cuba tengok pulak yang berkira.... walaupun kaya Allah sempitkan rezekinya.... hidupnya tak bahagia..... tak guna harta berjuta tapi hatinya susah... tak guna kaya bila mati tak bawa apa2..... Fikirlah As..... Selagi kita hidup nie... apalagi dengan jawatan pensyarah.... manfaatkanlah hidup kita sebaik2nya... jangan nak merungut2.... Hidup  merungut nie Allah sempitkan rezekinya... (Subhanallah). Buat jer kerja kita... walaupun kita gred 29 ke... gred berapa ke.... janji ikhlas buat kerja kerana Allah!.... As akan rasa kepuasan bekerja tu nanti.....taubatlah As.... Abang tak mahu dengar As merungut lagi tentang kerja... buat kerja seikhlas hati.... Jangan fikir pasal gaji... rezeki tu ada dimana2.... Allah tu maha mengetahui..... buat je berapa banyak kebaikan yang kita buat.... bantu orang akan dapat pahala... itu janji Allah.... fikirkan jika tidak didunia ini, di Akhirat kelak Allah akan bagi ganjarannya....

Bila dengar sedikit tazkirah hari tu.... hati nie ada sedikit rasa ketenangan..... Rasa bersalah padaMu ya Allah... Mungkin aku terlupa.... Lepas dengan kata2 syukur.... Subhanallah... Aku mohon maaf padaMu Ya Allah.... Ampunilah dosa2ku Ya Allah... Mulai hari ini, aku tak akan ungkit cerita 32 yang dah tak dapat tue.... Aku percaya pada Qada' dan Qadar Allah.... Alhamdulillah aku bersyukur atas nikmat dariNya... Bersyukur atas anugerah dariNya... Terima kasih ya Allah...  Terima kasih kerana pertemukan aku dengan suami yang sangat baik untukku... Suamiku adalah idolaku.... Kenapa aku tidak sepertinya?.... 10 tahun bersama.... butakah hatiku?.... kenapa segala kebaikkan yang ada padanya tidak aku ikut?... Tidak aku contohi.... Ya Allah... Ampunilah dosa2ku dan kau terimalah segala amalanku Ya allah..... Amin Ya rabbal Alamin.....

2 comments:

Cik Bahgia a.k.a Zet said...

Touching nye dgn pos ni.. Benar kata suami akk. Rezeki datang bukan dalm bentuk gaji je.. Kdng2 dtg dlm bentuk yg kita Sangka2.

Kdng2 kite merungut dgn bnde yg xda.. Tp kite xsedar kdng2 kite terlupa bersyukur dgn apa yg kita da ada... ohhh celik sikit minda ni.... Insafffff.

Asmida said...

Tq bagi komen.... Betul tu... kadang2 kita terlupa.... Terlepas dengan kata2.... merungut tanpa sedar.... Semoga kita sentiasa ingat dan berada dikalangan mereka yang bersyukur... mudah2an.....

Sharing is caring... walaupun entri ini mmg nampak kelemahan akak, tetapi semoga yang lain sedar apa yang kadang2 kita terlupa......

Jom tengok gambo2.........