Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Friday, October 11, 2013

Moga diberi kekuatan

Tiada entri menarik yang hendak aku ceritakan..... gambar pun aku ambil dari en.google.... Syukur Alhamdulillah..... masih diberi usia di hari Jumaat yang mulia..... dan bakal menyambut Aidliladha Selasa ini. Ada yang ber'korban??.. Hajat ketika balik umrah 2013 memang nak buat.... sangat2 nak buat tahun ini... tetapi, beberapa kekangan yang belum mengizinkan untuk aku melakukan ibadah tersebut lagi.... :( memang sedih.... sangat sedih... semoga aku dipanjangkan usia... dilimpahruahkan rezeki agar dapat melaksanakan ibadah kepadaMu ya Allah.... AMIN....

Oleh kerana tiada cerita menarik.... ingin aku kongsikan pengalaman raya aku tahun ini...... kenapa raya? Sebab kebetulan aku menimbang beratku ketika raya yang lalu..... ho hoooo hoo...... Kalau difikir2... haissshhh belum pernah aku naik berat mendadak begini.... ada masalah ke aku nie sampai naik berat mendadak?... Memang tidak dinafikan..... secara perlahan2 berat badanku memang NAIK setiap hari.... berganti bulan dan tahun.... Memang belum menjadi sejarah berat badan menurun melainkan bulan puasa dan mengandung.... 

Kisahnya begini, masa bulan puasa lepas berat badan aku memang area 64 atau 65kg.... (Sila jangan terkejut ye..... atau buat2 terkejut!). Itu memang biasalah untuk aku pada tahun 2013 nie..... Saiz seluar jeans aku dari 28 tukar 30.... kemudian 32, naik 33 and now 34!!!..... Seluar yang bersaiz 32 masih utuh dan cantik lagi..... belum puas pakai saiz 32.... kini 34 pulak.... aduh... memang dugaan betul.... Dan seluar jeans aku tu aku dah turunkan kat anak bujang aku!!... aissshh muat tu..... lagi dahsyat.....


Seminggu selepas raya hari tu..... berat aku naik sekilo dalam masa seminggu. Ini baru seminggu... raya biasa sebulan... memang aku dah ngeri dah tengok penimbang tu.... Sekali, masa 2 minggu aku timbang lagi... berat aku naik 70kg!!... umaghai...... terus aku terduduk... diam tak terkata sebab itu adalah berat aku ketika mengandung!!!... memang sedey gilerssss sebab target aku tidak ler mencapai 70kg.... terus tobat nak berdiet..... tapi dalam hati tetap berkata... boleh ke aku diet time raya cengini?... x puas hati.... cari penimbang lain.... legaaaaaa.... rupa2nya aku letak atas rumput x sama dengan atas lantai rata... timbang balik berat aku dalam 67kg..... memang makin NAIK dalam waktu terdekat.... tapi hati terasa LEGA sebab tidak mencecah 70kg.... boley gitew??.......

Sejak peristiwa itu aku belum pernah timbang lagi..... tetapi dari saiz seluar 32" bertukar 34" dan kini aku juga tak muat lagi..... aku dah dapat bayangkan berapa beratku kini!!!...... tapi seluar saiz 34" masih aku pakai dalam sempit2 gitu sebab memang aku baru tukar saiz nie dah x muat lagi!!!... Baju2 semua aku dah paking dalam beg.... raya haji nanti nak bawak balik kampung.... siapa nak silakan... kalau tak nak aku buat khazanah kat umah mak pulak..... penuh dah almari aku dengan baju bajan yang tak muat!!!.... grrrrrrrr.....

Tarik nafas dalam2..... Bersyukur padaMu Ya Allah masih diberi nafas.... walaupun kudratku tidak seperti dulu....( mungkin sebab berat dah sangat2 NAIK kini.... ) Aku yang lemah ini memohon padaMu Ya Allah..... berilah aku dan ahli keluargaku kesihatan yang sepenuhnya...... dapat melakukan kerja dengan baik dan diberi kebahagiaan dunia dan akhirat. Memang berbeza sangat2 kini.... dari saiz yang x muat, berat meningkat, kerja2 harianku juga terganggu kerana aku mudah sakit kaki... sakit badan....bukan x makan suplement... macam2 aku cuba.. macam2 aku beli.... tapi semua 1/4 botol aku dah stop..... semangatku separuh jalan jek.... macam mana nie? As.... As.... aku jer yang boleh mengubah diriku... Ya Allah berikanlah aku kekuatan.... kesihatan yang baik demi kebahagiaan keluargaku.... Amin Amin Amin.... Sedarilah diri sendiri As.... sementara masih belum terlambat.... Ngeri tengok gambar2 perempuan2 gemuk di google.... hurrrmmmm..... Mohon dijauhkanlah Ya Allah.....


No comments:

Jom tengok gambo2.........