Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Wednesday, October 2, 2013

Hari kedua di Kuching


Lama betulkan nak masuk cerita hari ke 2.... aduhai lah... esok audit SIRIM di jabatan... hari ini get prepare coz dia datang audit di JPA dan admin... aku pulak sempat hapdet belog nak release tention katanya.... alahai.... tension sangatlah Mak Jah sorang nie... kih kih kihhh......

Oklah... Aku concludekan apa yang aku buat pada hari ke 2 nie:
8.00 pagi : Setelah breakfast Nasi Goreng dari Homestay, kami terus ke Semenggoh Wildlife. Kengkonon nak tengok feeding time orang utan dalam pukul 8.30-9.00 pagi. Bayaran masuk dewasa RM5.00 tak silap.
Kena turun bawah... agak jauh jugak...

Semua kena senyap!... Wildlife okey... apa2 adalah tanggungjawab sendiri!....

Azim memang anak bertuah Mama.... mmmmmm!!!
Kalau nak tengok orang utan, kenalah masuk hutan!!.... Giler mencabar masuk dalam tu... Mak dan Mak Lang separuh jalan jerk... Naik turun bukit.. pastu baru lepas hujan... ho hooo hoo... Yang afiq pulak, masa nak masuk dia menjerit panggil Azim... dah... pak guard sana marah sebab dia jerit2 mengganggu wildlife sana... hambek ko.... Aku diam jek... bila aku cakap dia x dengo... hah!.. biar ada yang tukang marah... senang aku!... Azim pulak memang ler excited masuk hutan apalagi becak2... hambek ko penuh selipar dan seluar kotor... baru pukul 9pagi nie... haissshhh...... Mak Lang yang duduk diluar pun rezeki dia... x masuk pun jumpa gak orang utan tangah bergayut2 kat atas pokok..... he3......
 
10.00 pagi : Lepas tengok  dan posing2 dengan orang utan yang malu2 tue... kami terus ke Jong's Crocodile Farm... perjalanan dalam 10~15 minit je dari Semenggoh Wildlife. Sampai dalam 10.30pagi.... Tiket RM15 kalau tak silap. Family aku anak beranak jek yang masuk. Ingatkan macam Taman Buaya Melaka tu.... tu yang dia orang tak nak masuk... Sekali, memang berbaloi daaa dengan RM15 tu... Macam2 ada... buaya pun ganas2 dan liar dan besar2 gilersssss!.

Dia orang yang duduk luar dah berapa kali keluar masuk kedai beli air daaa.... panas.... penat menunggu kami.... kesian sangat2... apakan daya... memang RM15 tu berbaloi2 dengan keluasan yang memang agak penat kaki berjalan.... Buaya bukan duduk dalam sangkar... dilepaskan hokey!... Bawah denai2 penuh buaya kita jalan atas jambatan.... gilersss seram kalau fikir jambatan tu runtuh... hu huuu huu... ntah apa2 jerk aku nie... suke fikir macam tu.... orang lelaki sure x fikir macam tu..... ngeh ngeh ngeh........ Pastu feeding time utk buaya2 yang gemok2 tu adalah 11.30 pagi... pukul 11.15 aku dah dok menunggu nanti kerusi penuh. Kami dapat duduk paling depan... yessss!.... Pukul 12 pulak feeding time untuk arapaima... giler bapak besar ikan tu!.... orang pun dia steady jek telan... hu huuu huuu........

Ting ting ting... bunyi loceng... feeding crocodile time... kami dah ready dok menunggu....
Cam nie ler gaya dia bagi makan.... gantung daging then... BUAYA LOMPAT!!!!... Best giler kat sini!.
Pakcik2 yang gantung daging... uisssh... macam mana ler kalau pondok tu runtuh... jauhkan ler.....
Lepas tengok buaya... ting3 bunyi loceng lagi.... tengok ikan arapaima diberi makan... bapak besar ikan2 tu!...
semua tengok kan2 diberi makan......
See... Aleesya stail... aku yang asyik terjerit2 tengok bebudak nie punya pe'el!.....
12.00 tgh : Kemudian kami makan tengahari dulu... kami makan Nasi Campur jek di Bau, Sarawak. Kedai makan muslim sini agak susah jugak yek nak dicari.... naseb ada yang bawak kami... he hehee.... Lepas makan tengahari, kami terus ke Pasar Sariken... Lepas makan ko.... naik van.... perjalanan jauh.... apa lagi aku membuta ler...... Sampai sana dalam pukul 3ptg.... Pergh... macam2 ada.... Pasar Sariken nie adalah Sempadan Kalimantan Barat, dan penjual adalah dari Indonesia... ala2 Padang Besar yang x berapa besar tu..... tapi kat sini entah 1/4 sampai ke tak aku jalan aku pun x tahu... punya panjang gilerssss...... Kat sini aku rembat telekung Aleeysa, kasut bola bujang2, beg sekolah setiap orang termasuk Aleesya, menan lagi... baju lagi sorang satu, semua untuk anak2... hu hu huuu... untuk aku... aku beli songket nipis sikit RM20 sehelai... aku beli 3 pasang dapat RM55 boleh pakai raya tahun depan... lelaki buat samping... pompuan buat kain!.... 

Sekeping je rupanya gambar kami di Pasar Sariken nie..... See... what we get?....
Lepas shopping kami terus balik homestay. Oleh kerana masih awal lagi kami ke Pasar Satok... beli terubuk masin.... sayur bendi dan pucuk paku utk sayur mlm nie.... sebab katanya pucuk paku s'wak lain... beli pes laksa s'wak... tu jek... lepas tu kami pun balik homestay... dan mlm nie kami makan lauk Ikan Jenahak asam pedas, telur goreng... pucuk paku utk esok pulak sebab dah letak bendi dlm asam pedas... tangguh lagi... he heheee...... 

# Jenahak dengan gerut tu sama ke lain ngek?... Spesis ikan tu ler yang cik suami beli semalam.... he3.... sedap gilers asam pedas mak dan mak lang yang masak.....

Terubuk masin jer kami beli buat ole2 family di Johor...

Muka memasing dah penats...... MIL i jugak yang steady......
Geram tengok udang2 dia... udang semalam pun x masak lagi... hu huuu huuu....

No comments:

Jom tengok gambo2.........