Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Thursday, April 5, 2012

4rd_day in Guangzhou, China

Setibanya di Baiyun International Airport
Pagi Isnin yang ceria......... seawal jam 5.30 pagi aku sudah bangun sebab barang masih berbaki 50% belum packing. Baju kotornya dan barang lain belum settle sepenuhnya... terus aku mengejutkan cik hubby yang malam tadi terus zzZZZzzz sangat2 awal dari kami semua!... Bergilir2 masuk bilik mandi bersiap2 sebab jam 7 van sepatutnya akan mengambil kami sekeluarga ke Airport!.....

Tetapi, anak2ku nak dekat sepuluh kali kejut tak juga bangun2... sebab merekalah paling lewat tidur main PSP!...  Aku dah siap awal, solat mandi dan terus bersarapan... sarapan apa?... maggi cup sorang satu aku dah rendam biar mereka tak melalak minta makan... Lagipun, tujuan utamanya adalah nak menghabiskan stok makanan!.. banyak makanan tak habis... maggi, roti, kek, air kotak, milo @ teh 3 in 1 tak luak mana pun.... Ingatkan susah nak dapat makanan muslim., dah tu ingatkan kata makanan kat sini tak kena kat tekak... bagi aku ler... (orang kan lain2), makanan kat sini semua okey dan boleh masuk tekak aku!... selera jer aku makan.... siap tambah2 lagi... lagi2 sate kambing dan jeruk buah dia... mak ai.... terngiang2.... Last2, takut lebih berat aku tinggalkan semua yang tak habes tue.... urmmmm......

Jam menunjukkan pukul 7 pagi... Lidiya dah call beritahu driver van dah sampai ada kat bawah hotel kami. bergegas kami menurunkan beg satu persatu... berat tak usah cakap.... tu yang baju sejuk aku pakai walhal dah nak balik Malaysia bertujuan nak meringankan berat beg!... Tapi, kali ini pengajaran bagi kami yang beli bagasi kurang masa ke Indonesia... Kali nie cik hubby beli 40kg untuk aku dan 40 kg untuk dia.... total 80kg... hah kau!.... Oleh kerana tak der timbang, maka kami betul2 khuatir berat beg melebihi dari jangkaan!!....

Sesampainya di Airport datang seorang pemuda cina terus ambil troli dan angkut beg kami... dahlah tak faham cakap dia, (padahal dah kat Airport) patutnya at least nampak kita pelancong luar speaking ler omputih... ini dak.... speaking bahasa dia.. i'm sorry maa.... kami tak faham satu habuk pun dia cakap... kami dah risau.. siapa dia nie? nak tolong ke berbayar?... sekali dah settle semua, dia minta 30yuen... hah bagi jerlah... malas nak banyak bunyi... cakap pun tak faham... urmm, padahal angkat van dari tempat van ke kaunter ini jer dia ambil upah RM15... keje lebih kurang 3 minit jer... senangkan cari duit... wuuu... boleh kaya cepat buat keje nie... tak guna apa2 kos pun....urrmmmmmm...............
Beg yang berjaya kami beranakkkan di China.....

Excited nak balik Malaysia nak jumpa sya sya...
Sampailah turn kami untuk timbang beg.... sekali timbang punya timbang.. label punya label (sebab banyak gak fragile).... masih ada ruang untuk 10kg lagi... hah kau... nak wat cam mana... kalau tahu baik aku bawak balik meggi dan air kotak tadi... boleh aku melantak masa tunggu flight nanti ke...... apakan daya..... timbangan kami tak tepat..... ha haaa haaa..... (timbang pakai apa tu ek...)

Tapi, ada hikmahnya juga Ida punya barang lebih 3kg... so, dia tak kira sebab berat kami terkurang kan tadi... nasib baik juga...... lepas timbang beg, kami pun tunggu ler flight kami lagi 1 jam setengah.... hah, melanguk x tahu nak wat apa.....
 
selepas check in bagasi...
Sementara masa banyak lagi, kami pun jalan kat kedai2 yang ada... faham2 jerlah harga kat Airport nie yerk... Mau cari nahas bawak anak2 cuci mata kat kedai2 sini.... konon nak belikan panda untuk Aleesya.. itupun rege dia RM80 ciput jek... (Cian aleesya kami tak beli pape untuk dia... cuma baju cina 2 pasang.. tshirt 2 pasang..).  Last2 anak bujang no 2 tu mula buat hal mintak menan lagi... aduh pening kepala aku!... terus blah dari kedai tu tak larat nak layan lagi.... meraung2 dia kat situ juga.....

tempat menunggu...
Bila dah meraung2 apa lagi... memang jadi tontotan ramai ler..... memang dah hot dah masa nie... pastu suruh Afiq pujuk main PSP... diam kejap....
Sebelah jer pintu keluar ke kapal terbang
Pukul 10 pagi kami dah dibenarkan masuk kapal terbang. Memula jer dia dah buat hal lagi... lapor2.... meraung2 sekuat hati cakap lapar2... bayangkan... malu tak korang... macam tak bagi anak makan kan... What to do.. terpaksa juga mengalah dalam paksa, tebalkan muka jumpa pramugari nak beli makanan.... padahal masih menunggu penumpang lagi nie... dia nak order macam2....
see... ini order dari dia.. abang long tumpang tuah jerlah... dapat jugak....
sedap ke???
Brownies dia tu sedap... aku suka....
Dah puas melalak... then makan... bukan berhenti disitu.....  'dia' mengamuk lagi meraung sebab nak PSP...nak PSP... PSP dia abes bateri dek abang long kejekan... PSP abang long memang dah abes bateri dari awal... huh!.. geram!!!!!!................ tak faham2 dah habis bateri makin dia melaung2....masa nie cik hubby dah hilang kawalan... turn aku pulak jaga.... dia nak tido sebab nak drive balik nanti.... Dalam hati aku dah berdoa banyak2... Ya Allah, lembutkanlah hati anak2ku... tak putus2 berdoa.... biarlah Azim tidur dalam flight nie.... hilang sabar kalau dengar suara dia nangis!!!.. Akhirnya, dengan suara yang lebut aku pujuk... akhirnya dia terlelap... Nafasku tarik dalam2.... rasa lega yang amat2.....

Tapi, tak sampai sejam dia tido.. bangun terus sebut nak PSP... nak PSP... Ya Allah.... sabarkanlah hatiku...lembutkan hati anakku..... nangis lagi!.... Pujuk lagi.... aduh memang pening aku nie layan kerenah mereka... rasa serik... rasa cukuplah... tunggulah mereka besar baru aku bawak jalan lagi....urmmmm... Azim... Azim.....
Creamny chicken sup.... side order kami with orange juice....
Menu masa balik aku adalah nasi lemak pak naser.... Masa pergi makan nasi ayam dia separuh jer aku mampu bedal... itu pun aku paksa telan... hampeh.com. Nasi lemak dia juga jadi pilihan.... Azim aku suruh makan tak mahu makan... masih lagi berbunyi nak PSP... terpaksa juga aku mengalah, bagi hset aku yang low bateri untuk dia main games... lepaskan gian dia kejap jadik ler... so, diamlah dia dapat main game kat hset aku...

Ya Allah.. lembutkanlah hati Azim.. jadikanlah Azim anak yang bijak dan cemerlang serta anak yang soleh...
Sekali masa nak landing, boleh pulak budak nie meraung lagi..... haus.. haus... Ya Allah... dugaan apakah ini?.... padahal mereka dah kutip semua sampah sarap dan siap sedia untuk landing.... Bila dah meraung2 terpaksalah juga sekali lagi cik hubby bawa jumpa pramugari nak beli air... Tapi, pramugari tu baik.. pujuk & dukung dia... bagi air mineral jer... dia dah x jual..... naseblah baik mereka memahami kami... Ya Allah hanya Tuhan yang mengetahui....

Sampailah waktu landing... senyap... gembira dah sampai bumi Malaysia.... lega sebab mungkin dugaan 'Azim' berakhir disini.... tapi tidak.... sedang kami berdiri nak turun, kan ramai semua berdiri tunggu turn nak keluar... sekali lagi tengah berhimpit2 tue dia meraung nak kencing.. nak kencing.... kami dahlah duduk belakang... nak ke toilet belakang pun susah.. nak ke hadapan pun susah... aduh... dia dah cakap tak tahan.. tak tahan.... so, dengan skill yang ada masa sekolah... mulalah aku menyelit jugak bawak ke toilet bahagian hadapan!... sabar... sabar....

Akhirnya... sampailah kami di LCCT KL.... syukur alhamdulillah... percutian yang menyeronokkan... cuma ada sedikit ujian darinya nak kena sabar melayani kerenah Azim!!... dan dari kami, cukuplah Azim..... kalau Azim tak berubah mama dan papa tak nak bawak lagi jalan2 macam nie.. Cukuplah dengan tiket yang kami dah beli nie... rasa serik nak bawak mereka jalan2 lagi buat masa nie..... Maknanya, kami kena menempuhi 2 lagi ujian iaitu penerbangan ke K.K Sabah bulan 5... dan Medan, Indonesia bulan 12..... sabar.. sabar... mudah2an tiada ujian seperti ini lagi yang perlu kami tempuhi... AMIN....

see..... barang kami... nasib baik tak bawa kereta comel tu kalau tak.......
Keluar dari LCCT hampir jam 5 petang... terus zaaas ke Merlimau tengok adik cik hubby. Sampai Poli Merlimau jam 6 maka kami makan malam disana.....

Malaysia jua makanan yang pelbagai dan sedap2....
Sebab tu orang Malaysia gumuk2... malu i!....
Sampai di Pasir Gudang jam 10 malam...... Ambil Aleesya.... mak aiiii.. rindu gilers kat budak tue... terus cium2.. peluk2 sampai bawak tidur.... balik, terus punggah barang2 then bukak satu2... sekali jer... jam digital cik hubby beli pecah.... Al Quran digital kotak dia koyak.... padahal dah label fragile tue... urmmm........... rasa nak nanges pun ada...... tak de rezeki.... Badan dah penat.. mandi2... tengah malam juga kami baru masuk tidur... esok keje.... hu  huuu huuuu.......... penatttttzz......

No comments:

Jom tengok gambo2.........