Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Thursday, April 12, 2012

Seriau bila dengar berita semalam!!..

Maklumat lanjut sila layari akhbar2 dan media massa....
Semalam cuti sempena pertabalan yang dipertuan agung.... Aku dan family ada personal aktivity yang akan aku ceritakan dalam entri yang berikutnya..... sepanjang hari tiada dirumah dan Margrib baru kami ada dirumah dan balik2 aku bizi menyiapkan adunan kek untuk Aleesya. Sementara menunggu kek masak, aku mendengar berita TV3.... hah!!.. gempa?... Amaran Tsunami?.. Ya Allah... terus berdiri bulu2 roma aku yang tak berapa panjang nie... rasa ngeri bila teringat pengalaman yang kami lalui saat gempa bumi berlaku di Christchuch, New Zealand tahun 2011 yang lalu.... urrmmmm.... terus mengeletar lutut apalagi bila dengar amaran tsunami!!.....

Aku sedar dan aku tahu bukan aku seorang yang merasai pengalaman itu.... Apalagi ahli keluarga yang telah kehilangan sanak saudara akibat tsunami pada 2004 yang lalu... tentu lagi seriau bila gempa bumi melanda lagi dengan amaran tsunami.... Hanya Tuhan yang tahu perasaan mereka. Sedangkan aku baru diuji sedemikian, masih seriau dihati..... apalagi mereka yang telah kehilangan insan tersayang... lagilah..... Sebenarnya Allah ingin mengingatkan kita... mudah2an kita semua insaf apa lagi aku yang sering alpa...... 

Sedangkan gempa yang aku alami dulu 6.++ skala ritcher pun aku dah rasa nyawa bagai nak dicabut.... apalagi semalam 8.7 skala ritcher!... lagilah.... dulu aku sendiri berada dipusat gempa dengan kedalaman yang hanya 10++km sahaja dan kini 33km dari pusat bumi....  urrmm... bayangkanlah..... Hanya Tuhan yang maha mengetahui..... Syukurlah kita berada dibumi Malaysia.... rasa selamat dan aman..insyaAllah..... 

Tapikan.. bila dengar berita cengini, risaunya hati ini bila mengenangkan cik hubby with their family akan ke Medan bulan Disember nie nanti.... Anak2 bujang aku 2 orang akan join mereka... Risaunya aku akan keselamatan mereka...... (Agaknya macam nie ler mak aku rasa bila aku ke Obeseeea. Risaunya dia... banyak suruh berdoa....) Urrmmm... dan sekarang aku pula yang lalui..... Cik hubby dan anak2.... apa2pun mudah2an semuanya selamat.... 4 hari ditinggalkan bagai 4 tahun rasanya..... (Tapi kalau ke negara yang kurang risiko aku tak risau sangat... tapi kepulauan Sumetera tu agak risau sedikit... tu yang aku tak ikut pun tak apa.. aku juga jenis penakut...).  Terukkan aku nie... penakut macam mak aku... fikiran macam orang kampung.... (Ah lantaklah orang nak kata apa, memang aku penakut sebeno2nya... Jadi berani bila ada cik hubby yang berani.... hi hi hii hii ). Apapun, Semoga Allah melindungi dan selamatkan kita semua dari bencana... Mudah2an..... AMIN.

Kenangan lalu ......  kenangan terindah kami di bumi NZ....

No comments:

Jom tengok gambo2.........