Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Wednesday, September 12, 2012

Bizi juga alasannnyaaaaa..................

Lamanya x hapdet blog nie...... x nyempat2 nak bukak 'new post'...... Buka dan buat scanning pada blog teman2 tu ada ler jugak.... pastu bukak FB tengok info2 dari kengkawan... tu jer... mana teringin nak komen, taip sesikit dah.....

Cerita pasal raya aku pun x tersempat2 nak dicerita...... nak upload gambar pun tak lagi!!... adehlah haiiiii bizi bebeno makcik sejak menjak nie..... Bizi dengan raya.... aku beraya tu dak ler sangat sebab cik hubby tu susah bebeno nak ajak beraya...... Tetamu yang nak datang tetap kami terima dengan hati terbuka..... Sediakan mana yang termampu..... Minggu nie pulak sibuk setiap malam marhaban dan insyaAllah malam nie malam terakhir..... dan jamuan raya dibuat pada hari Sabtu nie...... memang penat... balik marhaban sampai jam 11mlm... itu pun masa malam pertama sampai kul 12 gak sambil sembang2 beraya lagi dengan jejiran... walaupun penat tapi memang seronok!!!.... Esok nak bangun gi keje mulalah liat, maklum ler.... aku kan hobinya tidoooooo.... jadiknya, bila dah kepenatan mulalah liat nak bukak mata.... lagi pulak kaki sakit... Ya Allah, baru marhaban sikit... kaki dah sakit.... bukan berjongging pun!!!.... kalau berjongging agaknya mau aku cover nak rest sampai seminggu.... macam mana nak kurus.... buat sikit dah sakit ler.. letih ler.... aduh haiii.... teruk2....

Dalam kesibukkan hari raya, kerja2 diopis tak pernah susut setiap hati.... semakin melonggok bertimbun macam gunung kinabalu tu ada ler.... mana satu aku nak capai pun aku dah tak tahu!!!... Setiap hari memang tak lain muka aku yang tutup pintu... tetapi minggu nie dah 2 hari aku tak dapat masuk opis dan tutup komputer adalah.... gara2 meeting di library sehingga jam 6 petang... nasib baik bilik punch card tidak ditutup lagi!!!.... bizinya aku minggu ni sampai semalam aku menangis!!!... ha ha haaaaa...... bila dah puas nangis terbahak2 ketawa..... kelam kabut sungguh aku nie!!..... wa ka ka kaaa kaaaaaaa..........

Apa yang menimbun macam gunung kinabalu tu?... Antaranya yang aku ingat kerja2 identify maklumat pelajar2 yang dah habis belajar.. budak2 bawah PA aku dalam program 1L5G...  baru kelmarin aku jenguk dan cal student2 tersebut.... aduh... nak status kerjalah, belajarlah, gajilah, address emaillah.. mcm2lah.. 1 student dah amik masa lama... kali ler 10 orang... sem lepas 30 orang!... 10 orang tu baki2 yang tak abes on time!!!... berapa banyak ler bil telefon bulan nie.... Selain tu??.. FRP langsung tak buka... update kehadiran, surat amaran dsb... 2 minggu lepas tarikh akhir semakkan dengan ketua program... mampus aku x buat!!.. teruk2.... lagi??? Tugasan, amali, buku tutorial, report projek semua aku peram bawah meja.... dah terlebih2 masak rasanya dia dok bawah meja tue.... kesianlahkan.... Tapi kelas tetap aku pergi... ajar tetap ajar sebab aku tak nak tangguh kelas.... tak nak mengejar2 silibus last minit..... 

Daaannnnnnnnnnn yang membuatkan aku menangis semalam adalah!!!...... Sebab malu dengan diri sendiri.... marah pada diri sendiri...... terus terang aku cakap... SEUMUR hidup aku.... diulangi seumur hidup aku tak pernah aku jadi mana2 Pengarah Program ye.... ini ler first time aku jadi mak pengantin!!... giler bizi ler aku menyiapkan program aku nie... Program apa?... Program sambutan hari raya PIS... bayangkan bukan senang nak melibatkan semua staf PIS yang seramai 550 orang.... nak memastikan semua dapat join... semua dapat bayar... semua happy tanpa desas desus yang tak sedap didengar.... ya!.. bila melibatkan duit... melibatkan masa... melibatkan makanan staf memang sangat2 sensitif!... Nak puaskan hati semua orang memang pening!..... Takut ada yang bunyi... mahallah... makanan tak sedaplah.... tak berbaloilah.. buang masalah... tak bestlah.... hah!!... ayat2 tersebutlah nak dielakkan membuatkan aku dan beberapa AJK tertinggi pening kepala nak memuaskan hati semua pihak!... tu yang meeting tak sudah2.. memula plan A.. tukar B sebab x kompiden.. tukar balik A... last2 tukar balik B... gitu ler lebih kurang kekdahnya yang membuatkan aku pening dan sampai ternangis!... buat keje tu buat... dah buat edit balik.. edit lagi dan lagi... tak sudah2 nak ngadap paper work tu jer.... lagi pulak masa aku diarahkan membuat meeting last minute semalam aku amat2 tersentuh dengan somebody yang dilantik jadi AJK... aku call ler dia.... Surat perlantikan memang dah buat tapi nak bagi masa meeting... boleh pulak aku terasa dan terkedu terus lidah aku dan masa tu tetiba boleh jatuh air mata nie kat opis.... malunye.... tu pun cover2 sebab malu boleh ter'nangis.... sensitip ler pulak masa tu....  masa tu aku sedih sebab dia kata "Saya tak dapat join meetinglah.. program Jumaat tu pun tak boleh sebab bla bla bla..... surat lantikan pun tiada... nia arahan siapa nie???..." Betul2 terasa macam taik lembu jatuh kat muka!.... memang betul siapa aku nie?... rakan sekerja nak arah2 rakan sekerja... nek ke dia buat keje.... aku tahu sebab tak dinafikan ada manusia yang bersikap begini... kerja memang berkira! padahal aku dah beritahu surat perlantikan dah dibuat... ini arahan Pengerusi Persatuan.... ini kan badan NGO bukan bawah Politeknik pun... kalau tak nak membantu baik keluar jer dari jadi ahli kelab... setakat nak menumpang nama..... tak malu ke?..... Bukan surat perlantikan tak keluar.... lepas nie pun aku target nak keluarkan surat penghargaan.... menda tu akan digunakan untuk kenaikan pangkat!!... Apa tak rasa bersyukur ke atas perlantikan tersebut yang kadang2 hanya jenguk muka tanpa buat kerja boleh dapat surat penghargaan!!!..... Manusia.... manusia.... 1001 perangai yang susah nak gambarkan..... (dalam mood marah - tapi tak semua bersikap sedemikiankan kan kan... tak kurang juga ramai yang ringan tulang sudi membantu dengan rela hati. ) Apapun, aku tak  menyesal menerima tanggunggjawab ini.... ini semua belajar.... Cik Hubby banyak memberi kata2 perangsang dan semangat untuk aku.....  dia kan dah banyak program yang dibuat... aku nie baru first time... tak ler sebesar mana pun program nie... cuma Majlis Hari Raya PIS yang melibatkan beberapa jabatan/unit.... tu yang Cik Hubby kata... belum lagi melibatkan komuniti luar... belum lagi peringkat antarabangsa seperti yang telah beliau jayakan.... Memang respect giler kat cik suami!...... dan inilah yang dinamakan pengalaman... orang yang menjadi AJK apalagi ahli memang pandai mengomen.... apalagi benda tak baik.. mudah sangat dihebahkan..... Moralnya... janganlah mudah nak komen2.... fikir2lah kalau kalian sendiri yang menjadi mak/bapak pengantin... selagi program tak habis kepala nie tak tentu jadinya...... Apapun doa2kanlah Semoga program yang aku laksanakan ini dapat dilaksanakan dengan baik dan berjalan dengan lancar hendaknya.... Mudah2an.....

No comments:

Jom tengok gambo2.........