Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Wednesday, September 26, 2012

rAyA dAh bAsi....

Alamak!!!... raye dah abesss............ cerita raya baru jer aku nak buat... walaupun dah basi nak naik berulat2 tetap nak masukkan jugak gambar2 dan aksi untuk raya tahun ini... Actually, tahun ini giliran beraya di AT5 dulu. Apakan daya... raya jatuh pada hari Ahad... Maka, hari Sabtu itu masih lagi proses mengemas dirumah sendiri... kesian mak... seorang kat kampung mengemas rumah dan memasak.... Tapi berkali2 aku pesan.. mak jangan masak!.. tunggu anak2 mak balik nanti kita masak sama2... Maklum ler.. nak masak banyak... ahli keluarga dah bertambah.... makan makin banyak... maka, aku tahu mak tak larat nak menyiapkan seorang!.... tangan mak pun tak sekuat dulu2... sejak beberapa tahun lepas mak kena demam chigunya... hah gitu ler bunyinya.... mak dah tak kuat... mak kata nak perah baju pun x kuat.. nak dukung anak2 aku pun x kuat... masa bersalin dulu pun dah berkali2 mak cakap mak takut terlepas pegang mandikan Aleesya.. Tapi, aku kan agak degil sikit... aku yang mengizinkan dan mengerah supaya mak mandikan baby... Aku nie penakut!!!!.... bila dah sebulan baby tue baru aku berani!!.. Padahal dah anak no 3 tu!.... teruk2.... Hah.. pasal perah baju pun satu... puas memujuk mak beli mesin basuh automatik.... alasannya... mak basuh tak banyak... mak tak suka basuh baju campur2..  tu ler mak aku.... susah bebeno nak ikut trend dan teknologi kini....... cian mak... mak tak sekuat dulu... tak sama dulu dan kini.... sayang mak.. moga mak diberikan kekuatan, kesihatan dan dipanjangkan usia.... amin....

               
Ini ler suasana rumah aku pada malam raya hari tu.... cian mak... aku sampai pukul 5 rupa2nya anak2 yang lain pun belum balik... aku ingat aku yang paling lambat.... rupa2nya kak long aku jer yang datang tolong masak... pastu petang tu dia balik umah dia kejap sebab dah siap tolong sikit2 pagi tadi kat umah mak.... then, malam tu baru dia datang semula... Tengah2 malam tu baru akak2 yang lain balik... memasing siapkan rumah dulu.. dan malam tu mereka memasak dan aku pulak dah tidur....  aku tak ngelat ye... petang tu sampai2 aku dah tolong mak dulu... hi hi hiiiii.....

Dan dipagi raya, Alhamdulillah semua adik beradikku ada..... semua ada rumah mak tahun ini dipagi Syawal.... semua nak beraya dirumah baru mak dan abah..... semua nak merasa tidur rumah baru sama2.... seronoknya......
Hidangan dipagi raya sebelum solat Aidilfitri.....
isi perut dulu yang kosong.... pagi2 akak2 aku dah bangun tolong mak masak...
Antara menu yang ada...
Termasuk kek dari aku....
Sementara nak mandikan anak2... pakaikan baju raya... sekali jer tengok badan Aleesya masih dan bertambah bintik2 merah..... semalam dah ke klinik standby awal2... dah nampak tanda2 merah 'macam' nak kena chickenpox..... tapi doktor tu pun tak pasti sebab menda nie baru lagi... apa2 pun doktor dah standby ubat dan aku pun beri ler ubat sapu tu kat Aleesya....  Hari raya ke 3 baru hilang... masa nie mood raya dah kurang sikit sebab takut menda tu... kang tak pasal2 menjangkit kat orang lain kang... takut jugak aku dipersalahkan... tak nak aku.... well, hingga kini masih tertanya2 menda apakah itu???... betulkah chicken pox sebab doktor kata memang tengah musim.... atau apakah itu??... Naseb baik semua ahli keluarga sanak saudara semua sihat2 dan tak ler menda nie berjangkit kat sesapa.... Alhamdulillah....

Cian buah hati mama.... Mama dah risau dah masa nie....
Dipagi hari raya rumah mak.... sembang.com
kunyah.com
makan.coom
 Lepas semua dah kenyang... dah dok borak2 kami mula bersalaman... mohon ampun dan maaf.... kumpul duit raya.... jom tengok suasana hari raya pertama....

Klik....
Klik....
Klik....
Klik....
Klik....
Klik....
Klik....
beatur dari yang sulung hingga yang bongsu....
turn family paling bongsu pulak....
Sob sob sob..........
Abah... kami mohon maaf abah.....
Abah bagi duit raya banyak2 abah.....
Sayang abah!....
Terima kasih abah.....
control cun.... nak jgak bertudung...
Salam paklong... kutip duit raya....
duit raya.. duit raya....  sapa yang belum dapat????
ni family kak ngah yang jaga anak2 aku sekarang...
Terima kasih kak Ngah...
My big Family.....
lagi sekali....
posing sikit...
family Kak Long....
family Kak Ngah...
Family Kak Uda....
family Kak Wazed....
family yang bongsu....
family bongsu lagi.....
Cameraman bertauliah... wa ka ak akaaa..... happy2...
adik beradik aku... semua pompuan....
Menantu mak abah aku... semua lelaki... hi hi hiiii
mana yang paling encemmm????...
yang inikah?.....
dan ini cucu mak abah aku... cicit dia sorang tu tak de balik Selangor...
dan lagi....
Horeey semua dapat duit raya!......
Tak puas bergambar... lagi sekali.....

 "SELAMAT HARI RAYA... MAAF ZAHIR & BATIN"

No comments:

Jom tengok gambo2.........