Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Thursday, July 4, 2013

kuih....kuih.....1 biji 1 hinggit....

Sila abaikan loyang dan piok aku tu ye.....  memang teruk betul aku nie.... tapi kalau licin bersih jer tu pulak maknanya tak pernah guna ler.... So, ini sebab dah terlebih guna ler jadi cenggini.... sental pakai berus piok naik lunyai pun tak hilang2..... urat tangan aku yang hilang ade ler...... hu huu huuuu.....

Actually, aku buat cream puff nie masa keje kawin anak sedara aku..... Aku buat 4 adunan!... memula trial buat 1 adunan untuk anak2 aku. Cik suami tak der.... bayangkan 1 adunan boleh licin 3 beradik tu punye keje!....  Memang dia orang suka... memula buat nie tepung dia kurang soft.... maka aku softkan sikit masa kali ke-2 tetapi boleh pulak ter'masin!!!!.... tapi ramai yang kata sedap... tak masin... semua tak caye aku yang buat!... hu hu huuu... yahuuuu..... sedap ler tu......

Esoknya, aku buat 3 adunan.... aku dah budget bebudak nie kang nak lagi... adik2 belah MIL pun nak rasa lagi... sebab masuk dalam whatup kan... so, memang tak sampai hati kalau bab makan2 nie.... hantarkan jugak sedikit ke sana.... dan 2 bekas penuh ke rumah kak long aku...... Jom tengok dapurku yang cantik itu.....

Sebelum dibakar.....
Setelah dibakar dan disejukkan untuk dipotong masukkan cream custard.....
Cream custard yang telah siap dimasak.....
Tadaaa..... inilah hasil cream puff aku.... sedaaapppp!!!.....

Dan semalam, bertambah lagi satu jantung pisang tumbuh...... maka akan berbuah ler tak lama lagi pokok pisang itu dan menjumlahkan kini yang ada sebanyak 5 tandan pisang sedang berbuah di rumah aku..... kalau jual nie mesti laku.... tapi masalahnya tak ler semua serentak..... berperingkat2... dan yang paling aku risau bukan masalah jual atau makan atau bagi jiran2 atau adik beradik!!... yang aku risau normalnya pisang ini akan hilang di curi orang!!!!..... itu normal okey!!!..... dah puas aku jenguk hari2.... konon2 biarlah masak atas pokok sedap sikit pisang tu... tetapi normalnya..... bukanlah rezeki aku..... TETAPI aku tetap berdoa semoga buah2 kali ini menjadi rezeki kami... rezeki jiran2 dan keluarga kami..... Mudah2an...... sedapnya goreng pisang.... sedapnya muffin pisang..... sedapnya jemput2 pisang.... nyummy2.....

Semoga menjadi rezeki kami sekeluarga..... AMIN

No comments:

Jom tengok gambo2.........