Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Tuesday, August 9, 2011

iee yaaaaakkk.......

Kini sudah 1 tahun 3 bulan anak mama... kejap jer rasa masa berlalu... macam baru semalam je aku bersalinkan Aleesya... masih ingat lagi waktu itu...... pengalaman itu mama tetap ingat sampai bila2.... apabila anak mama selamat dilahirkan, apatah lagi mama dapat anak perempuan.... bertapa bersyukurnya mama waktu itu..... Anugerah yang tidak ternilai dari yang maha esa... terima kasih ya Allah....
ini muka monyok gaduh dengan mama (usia 55 hari) tak mahu botol....

ingat lagi kenangan itu.. masa aku masih bercuti 2 bulan,... (sebulan duduk rumah mak dan sebulan lagi duduk rumah sendiri yang mana sebelah umah aku adalah mak mertua aku). Aleesya nie kiranya agak senang lah nak jaga dia.. tak banyak kerenah cuma kalau nangis tu sebab nak susu atau sakit... Boleh pulak aku terlupa nak ajar botol kat budak kecik nie... masa usia 44 hari baru aku ingat yang aku dah nak mula kerja!.... dan aku tak teringat yang perkara ini mungkin boleh terjadi.... Dulu abang2nya ok jer.. Azim.. tak de masalah lah pulak pasal botol nie.. tapi kali ini, ini budak buat mama susah hati sampai mama nangis tau!.... Mulai 44 hari sampai 60 hari aku masih belum berjaya sepenuhnya mengajarnya minum botol!!!... bila nangis jer aku sumbat botol makin kuat dia nangis... sanggup menangis dari hisap botol tu!..... bukan susah no hisap jer lah macam biasa... geram aku!.... kadang2 sampai 1 hari (siang) dia tak menyusu... aku tekad, kuatkan jiwa supaya tak bagi BF disiang hari... (bukan senang taw nak biar anak menangis then tak menyusu 1 hari ).. bila dia menjerit jer... mak mertua aku kompom datang... sampaikan mak dah tahu.. " Napa As?... tak nak botol lagi ker".. sampai merajuk2 itu budak!... uisssh teruk2.... sampailah aku tukar berjenis2 puting semua gagal!... dari murah sampailah yang berpuluh2 ringgit harga 1 puting tu aku beli demi Aleesya agar dia menyusu... hinggalah aku naik kerja pun, akak aku pening, ini budak tak mahu botol... last2 bagi pakai sudu atau syringe... takkan tak menyusu pulak?.. mana boleh jadik.. sampailah usianya masuk 3 bulan baru ok sikit dia nak botol!...perrrgh.. payah2. Tu yang beratnya mulai menyusut pada bulan ke 3 nie.... dugaan buatku.. hanya Tuhan yang tahu bertapa sedihnya bila anak tak mahu menyusu nie... susah hati tau!!!!...

Bersama abang long kesayangan dia...

Pada usia agak lewat sikit dari abang2nya... dia mula pandai meniarap pada usia 4 bulan.... kemudian, aku pun dah tak ingat umur berapa dia pandai menyusur dan seterusnya merangkak dan akhirnya dia pandai berjalan pada usia 1 tahun 1 bulan.. ( konon2 aku nak update setiap perkembangan Aleesya ) sudahnya aku pun lupa.... dia mula tumbuh gigi masa usia dia 10 bulan.... dan kini 1 tahun 3 bulan masih belum berganjak dari 6 batang gigi....hu hu hu.....

Raya tahun 2010

Budak nie aku dah pesan, kalau dia belum berjalan sebelum ke NZ.. dia tak boleh ikut... sudahnya sebulan sebelum ke NZ dia dah pandai jalan... Alhamdulillah. Kalau belum pandai jalan... aduh, tak dapat aku bayangkan.. sapa nak mendukung dia kat sana?... Alhamdulillah, kat sana dialah anak yang lebih baik dari abangnya... tak banyak ragam.... senang!... kejenya nak jalan jer... baru dapat step katakan.....

ketika di New Zealand
Kini, 1 tahun 3 bulan Aleesya sudah pandai menyebut.... ari tu 1 ramadhan balik kampung AT5, "iyaaaaak...." itu aje yang dia sebut2.. aku malas nak layan... aku memang dah agak dia berak. Konon2 biar papa dia yang buat... sudahnya aku tengok papa dia melantak tidooo... kesian pulak aku... akhirnya aku jugak terpaksa layan... memula buat tak dengar.. abes makin tinggi suara dia... "iiiiyaaaaakk....." kesian pulak aku... Napa?.. Aleesya iyak ker???... memang betul.. nak tahu?.. terkejut tok bah dia ..." aleesya dah pandai cakap eh..." dah tok bah excited cerita dgn tok mak kata aleesya dah pandai sebut... sukanya mereka tengok keletah cucu dia... kecik2 comel jer sebut... Actually, dah hampir 3 minggu nie Aleesya dah pandai menyebut beberapa word.. paaaa... maaa.... naak... cuuuu.... air.....iyaak.... (korang faham ke apa di sebut nie)... dan kalau kita sebut pelan2 suruh dia ikut contohnya baju... dia akan ikut 'juuu....,' ica... 'caaaaa.....,' abang... 'bam....' macam2lah yang dia dah boleh ikut... comel je aku tengok budak nie dah pandai sebut... Alhamdulillah.. anugerah dariNya jua.....

No comments:

Jom tengok gambo2.........