Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Friday, March 6, 2009

SAAT TERAKHIR RASULULLAH S.A.W

Setiap hari Jumaat di PJB akan diadakan perjumpaan samaada buat perjumpaan bulanan staf atau ceramah pagi. Tapi hari ni diadakan ceramah pagi.. ( ni baru balik ).. Tapi, ustaz yang diundang tu tak datang coz highway jem dia kata.... So, aku dengar sedikit tazkirah pagi dari staf JPA je... Ada naskah yang diberi berkaitan maulidur rasul. Antara cerita yang boleh dikongsi ialah..."Peringatan maulidur Rasul ini dimulai ketika umat islam mengalami kekalahan dalam peperangan Salib yang berlangsung selama 200 tahun... " bayangkan...
Saat terakhir Rasulullah S.A.W
Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung2 gurun enggan mengepakkan sayang. Pagi itu, Rasulullah S.a.w dengan suara terbatas memberikan khutbah. "Wahai umatku, kita semua ada dlm kekuasaan Allah dan cinta kasihnya. Maka taati dan bertakwalah kepadaNya. Kuwariskan dua perkara pd kalian, Al-Quran dan SunnahKu. Barangsiapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak org2 yg mencintaiku akan masuk syurga bersama2ku". Khutbah ini diakhiri dgn pandangan mata Rasulullah S.A.W yg tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu.
Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca2, Umar adanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam2. Isyarat itu telah datang, saatnya telah tiba. "Rasulullah akan meninggalkan kita semua", keluh hati semua sahabat kala itu. manusia tercinta itu hampir selesai menunaikan tugasnya didunia. Tanda2 itu semakin kuat tatkala Ali dan fadhal dgn cergas menangkap Rasulullah yg berkeadaaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu seluruh sahabat yg hadir disana pasti akan menahan detik2 berlalu.
Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang didalamnya Rasullullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yg berkeringat dan membasahi pelepah kurma yg menjadi alas tidurnya. Tiba2 diluar pintu terdengar seorg yg berseru mengucapkan salam."Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi fatimah tidak mengizinkannya masuk.."Maaflah, ayahku sedang demam"... Kemudian ia kembali menemani ayahnya dan bertanya pd Fatimah.."Siapakah itu wahai anakku?"."Tak tahulah ayahku, org sptnya bari kali ini aku melihatnya", tutur Fatimah lembut.
Lalu, Rasulullah menatap anaknya dan berkata "Ketahuilah dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yg memisahkan pertemuan dunia.. dialah malakul maut". fatimah pun menahan ledakan tangisnya. Rasulullah bertanya mengapa Jibril tidak menyertainya.. Maka, dipanggillah Jibril bersedia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?'..Jibril menjawab "Pintu2 langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu dan semua pintu syurga telah terbuka luas menantumu".
Tapi ternyata itu tidak membuatkan rasul lega.. masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?", tanya Jibril lagi. "Khabarkan padaku bgm nasib umatku kelak?". Jgn khuatir, Allah berfirman "Kuharamkan syurga bagi siapa saja kecuali umat Muhammad didalamnya" kata Jibril.
Detik2 semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. perlahan roh rasul ditarik, nampak seluruh tubuh bersimbah peluh, urat2 leher menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini'.. perlahan rasulullah mengaduh. fatimah terpejam, Ali yg disampingnya menunduk dan Jibril memalingkan muka. :Jijik kah kau melihatku hingga kau memalingkan mukamu Jibril?'.. tanya rasul. "Siapakah yg sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajal,"kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik kerana sakit yg tak tertahan lagi, dahyat niat maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku dan jgn pd umatKu". Badan rasul mulai dingin, kaki dan dada tak bergerak lagi. Bibirnya terketar membisikkan sesuatu. Ali segera mendekatkan telinga.."Peliharalah Solat dan peliharalah org2 yg lemah diantarmu". Diluar pintu tangis mulai terdengar, sahabat berpelukan. Fatimah menutup wajahnya.. Ali mendekatkan lagi telinga ke bibir Rasul yg mulai kebiruan.. "Ummati, ummati, ummati..." dan berakhirlah hidup manusi mulia yg memberi sinaran itu.KINI.. mampukah kita mencintai sepertinya?... Allahumma sholli ala Muhammad...
BETAPA CINTANYA RASULULLAH S.A.W KEPADA KITA... Waallualam..

4 comments:

Asmida said...

Alamak.. tulisan nie kecik no lah.. x godeh2 tak reti nak edit.. cam ne yerk?..

Nida said...

Insaf...entah mcm mana saat kita menghadapi maut kelak....

fairullah_apai said...

mudah2an kita tergolong dalam orang yang beriman... amin

Nida said...

dalam gak laut tuh, t kalau as dtg blehlah g menyelam kat sini...hehe

Jom tengok gambo2.........