Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Thursday, November 24, 2011

Kek lagi......


 Kek nie aku buat minggu lepas.... Kek karamel entah kali ke berapa pun aku tak tahu, tapi semakin banyak kali aku buat aku rasa kek nie tak seperti yang aku buat memula dulu.... Memula duru rasa dia lebih sedap iaitu rasa lembut @ creamy @ nyaman jer masuk tekak. Makin lama makin kasar pulak struktur dia.. tapi aku rasa sebab aku bakar dengan suhu yang lebih tinggi kot yang jadi gitu.. sebab nak cepat masak!.... hu hu hu huuuuuu...


Tapi... Kek brownies mouses nie aku second time aku buat.. masa first time dulu2 tak sejuk lagi aku dah letakkan mousses dia.. abes dah kek aku!.... Kali nie Alhamdulillah menjadi tapi nipis lah sangat2 kek ni.... Rasa dia?... bagi aku biasa jer... memang sedap... tapi aku masih takut sebab macam boleh cepat gemuk jer... sebab so creamy!........but nyummy nyummy you know!....
 
Oklah... napa aku buat kek nie sebab aku nak rasa brownies mouses yang cik bunga boleh buat sampai 2 @ 3 kali... tentu sedapkan.. tapi perkara yang sama berlaku padaku.... semua kata sedap... sampaikan mintak resepi.... siapa?... Jiran sebelah rumah aku dan adik ipar aku... Adik ipar aku sampai nak order suruh aku buat untuk dia bawak balik umah mak dia kat Selangor... boleh ke?.. aku rasa cair mousses dia tu kang!.... 

Gambo yang paling bawah sekali itu adalah pembahagian harta pusaka buat (1) jiran sebelah rumah (2) Mak aku kat AT5 - aku bagi yg dlm polisterin jer sbb mak aku ni x minat sangat kek2 moden yang banyak kolestrol nie.... (3) Untuk akak aku yang jaga Aleesya.... (4) yang paling besar tu adalah untuk mak mertua aku @ adik2 ipar aku merangkap aku sekali join makan sama2... bila aku suruh pilih mana yang paling sedap semua pilih brownnies mousses..... ha ha hahaaa... no komen.

Semalam cuti Sultan Johor. Jiran depan2 rumah aku tu ada buat majlis akikah. Maka aku bersama jiran tetangga berborak2 ler kat sana. Sekali jer boleh pulak jiran selang 2 buah rumah mintak resepi kek??.... Kek apa nie?.. yang mana satu nie?.. bila pulak aku ada bagi kek kat dia nie?.. aku pun dah kompis.. kek apa yang dimaksudkan... rupa2nya jiran sebelah rumah aku ada bagi sikit kek yang aku beri padanya pada sidia.. masa tu kebetulan dia ternampak kek tu... so merasa ler dia... Ala malunya ku sebab kek aku x sampai kat umah dia.... yelah kan.. kek tu tak banyak mana, takkanlah nak sampai 3 -4 bijik rumah antar... kih kih kih... Tapi dia amat2 memuji kek tu sedap.. sampai mintak resepi juga.... maka aku pun story morey lah kat dia tentang buat brownies mouses nie... owh.. patutlah cik bunga boleh buat kek nie sampai 2 - 3 kali... rupa2nya ramai peminatnya.... ngeh ngeh ngeh... nanti aku nak try lagi lah.... ari tu pun aku rasa sikit je.... tak puas... lagi pun aku nak rasa betul2... sedap sangat ke kek nie?.... ngeh ngeh ngeh.....

** memang niat dihati nak bagi kek pada cik bunga tapi hati nie berat... ada perasaan 'malu' nak bagi kek nie... bak kata pepatah, buah cempedak diluar pagar.... urrmm... aku rasa aku tak nak bagi selagi aku tak rasa puas  hati dengan kek aku.... tak pun aku pulangkan bekas cik bunga dengan menu kedai jer lah..... he heheee.... 

2 comments:

Anonymous said...

bila nak buat kek lagi .. nyum nyumm ... sedap ..

from
fairullah,s de greatz

Cikgu Nana said...

alaaaaaahai as nie...

Takyah pulang pon tak per la...dah jadi susah ati, nak pulang bekas isi ape? ish3

mousse brownies tu sedap makan sejuk2 lepas kuar freezer...cam eskrim....

Jom tengok gambo2.........