Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Tuesday, December 13, 2011

6 & 7 dIsEmBeR 2011


Perancangan last minute memaksa aku bekerja pada hari Isnin dan baru mula bercuti pada hari Selasa.. Plan punya plan... macam2 perancangan nak berjalan2... sudahnya ambil juga keputusan untuk ke Terengganu selama 4 hari. Konon2 nak ke Malaka... itu pilihan cik hubby... aku kalau sebut Melaka 'macam' nak termuntah.... bukan sebab aku mengandung atau kena sumpahan yer... tapi sebab aku dah pening fikir nak ke mana Melaka nie?.. Selalu sangat ke sana.... cuti sekolah pergi Utara... kang singgah Melaka.... gi KL kang singgah Melaka... apa lagi kalau memang plan ke Melaka..... owh... puas sudah aku ke sini.... cukuplah.. gi ler tempat lain pulak!.....
Ke TERENGGANU?... owh lama dah aku nak kesini.... last sampai  jalan2 Terengganu nie pada tahun 2003!.. bayangkanlah.... susah beno nak ajak cik hubby ke sini... dia kata apa ada dengan Terengganu.... uish.... ada tak der pun sekadar ukur jalan pun ok lah janji sampai..... Kalau setakat Kemaman beli keropok & sata tu memanglah selalu.. lagi2 zaman kak long ada di Kuantan... selalu beno kesini... tapi setakat pintu gerbang sini jer... tak der yer jalan2... tu tak kira!..... Akhirnya berjaya juga ajak cik hubby untuk JALAN2 kesini... best sangat2... hajat telah tertunai......

Perjalanan dimulakan seawal jam 10.00 pagi... memula hantar mak aku ke AT5 sebab mak jaga anak2 aku hari Isnin tue... Mak mertua aku pulak ke KL sebab konvo adik ipar aku.  Cian mak dengar jer cerita aku nak jenjalan... tapi nak wat cam mana keta tak muat sebab mak mertua aku  nak sangat ikut pergi ke Terengganu umah anaknya juga... Jaja. Terpaksa lah tabahkan hati minta maaf tak dapat ajak mak dan abah jalan2 kali nie... Selepas hantar mak balik, aku lalu Segamat untuk ambil mak mertua aku yang juga OTW balik ke Johor hari nie.... So, kami bertemu di Yong Peng.  Selepas menunaikan solat dan mengambil mak mertua adik ipar, kami meneruskan perjalanan kami. Nape adik ipar lak?. Entahlah aku pun kompius atas pertukaran ini...... maka, akhirnya adik ipar yang ikut kami ke Terengganu. Kalau ikutkan trip kali ini ramai yang nak ikut.... keluarga mertua dan anak sedaraku jugak nak tumpang balik ke Kelantan. Tapi apakan daya, terpaksa hanya seorang sahaja yang dapat ikut trip kali nie....... Oleh kerana berjalan2 sambil bersantai2 maka kami menjamu mata di kiri dan kanan jalan... Alhamdulillah tiada ngantuk2 seprti selalu pada cik hubby.... tapi, kang sekejap singgah beli jajan.. kang beli air.. kang beli durian... apa yang dia berkenan dia singgah ler..... hu h uuuuuuu....
Akhirnya sampailah kami di Kuantan lebih kurang pukul 6 petang. Hah... sampai sini aku nak gunakan memori aku mengingat jalan nak ke Kemaman. Tapi cik hubby nak jugak guna GPS... Tak caya kat wife dia lah tue... Sudahnya, isteri kenalah ikut kata suami....  Cik hhubby setkan ke pasar besar Kemaman... Maka bawalah GPS membawa kami ke laluan tol berbayar.... then, masuk ke mana ceruk yang aku pun tak pernah lalu.... jalan mana dah dia tunjuk nie.. dalam hati aku dah geram jer sebab tak nak ikut kata aku... kalau ikut kata aku mau pukul 7 dah sampai. Ini tak, dalam margrib2 tu kami lalu entah paya belukar mana pun aku tak tahu... tak der nyer rumah atau lampu jalan... gelap segala.... konon nak buat suprise kar Jaja yang kami tetiba ada depan pintu... Last2 kena cal jugak coz alamat dia tiada dlm GPS dan dia kata cuba set ke balai bomba Kemaman.... Akhirnya, mereka kena jemput kami di balai bomba Kemaman... rupa2nya Kemaman nie besar... agaknya Pasar Besar tu dah kat atas agaknya... rumah mereka padahal kat pintu gerbang Kemaman jer... hu huuuuuuu.... Sampai umah Jaja tu dalam pukul 8.00 gitu... Siap2 mandi2 makan2 kami pun zzzzz zzzz..........

ESOKNYA.... RABU (7 Dis 2011) PAGI......

kami ke sini... homestay sini harga dia RM350/day
 
kat depan pintu masuk
Lepas mandi kolam
   
terbaek...
  TENGAHARI....
JALAN KAKI KAT DEPAN HOMESTAY BELI SATA + KOPOK LEKOR

KEDAI YANG NIE LAH....
KHUSYUK AWAK YE ABANG NGAH....
DAH BELI... BALIK LAH... DEKAT JER JALAN KAKI...  SEBERANG JALAN
PETANG...

ZOO KEMAMAN - ADULT RM10.00

TENGOK BERUANG
NAIK JAMBATAN GANTUNG... PENAT SEEH!...

BAWAH ADA HARIMAU DAN SINGA TAW!...
 LEWAT PETANG...

Ke Pasar Segar....

BELI IKAN MERAH, SOTONG DAN UDANG UNTUK LAUK MALAM NIE..

DOK TEPI PANTAI...
ANAK BERTUAH MAMA...
BESTNYA MAMA KAT SINI.....

 Lebih kurang pukul 6.30 kami pun blah... singah kedai jap nak beli berus botol... sekali jer bebudak nie mintak durian lagi... urrmmm mahal beb durian sini tapi... pergh wa cakap lu.. memang terbaek beb!.... Sebelah kedai durian nie lak ada pulak orang nie jual lobster.. pergh...  apa lagi... niat Cik Hubby nak makan lobter niedah lama... akhirnya kat sini yang dapat... sekilo RM70... best3....

JUMPA PULAK DURIAN NIE...

LOBSTER FRESH....

1 comment:

Nida said...

Kan best kalau Along ada.. boleh konvoi sama-sama

Jom tengok gambo2.........