Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Tuesday, January 10, 2012

TIPS MELANCONG KE CHINA:-

China merupakan negara keempat terbesar di dunia. Rakyatnya dah melebihi 1 bilion orang dan China juga sememangnya terkenal dengan sejarah dan kebudayaannya. Banyak tempat menarik anda boleh lawati di China, antara terkenal ialah Beijing ( Tembok Besar dan Istana Musim Panas), Shanghai, Hangzhou, Suzhou ( terkenal dengan kampung Air), Shenzhen, Guilin, Guangzhou, Chengdu dan Xian.

Terus terang, China merupakan antara destinasi pilihan rakyat Malaysia. Sebab utama ialah barang di sana murah dan pakejnya tidaklah semahal korea, Jepun ataupun Hong Kong.

Jadi, aku nak berkongsi beberapa tips sekiranya anda melancong ke China, berdasarkan pengalaman 5 hari saya di sana...

1. Sekiranya ada perancangan ke China, pastikan anda membuat visa terlebih dahulu. Visa sah digunakan selama sebulan dan anda mesti China dalam tempoh 3 bulan dari tarikh visa dikeluarkan. Hong Kong tak perlukan visa.

2. Bawa makanan ringan kalau nak ke sana. Bukan apa, walaupun terdapat kedai-kedai halal, tapi susah juga nak cari. Mungkin boleh bawa roti atau snek sebagai alas perut kalau berada di sana.

3. Air mineral biasanya disediakan oleh syarikat pelancongan. Dan air mineral itu juga anda harus bawa terutama ke tandas. Ini kerana tandas di China agak kotor dan tiada kepala paip. Jadi, kalau nak beristinjak, memang kena guna tisu. Tapi sebab itu bukan budaya kita, jadi bawalah air botol sekali ye.

4. Bahasa Cina / Mandarin amatlah luas digunakan disana. Semua tempat menggunakan bahasa cina. Jadi, adalah molek anda tahu sikit2 bahasa cina. Bukan apa, senang sikit terutama ketika membeli belah nanti.

5. Ketika membeli belah, beli benda yang anda mahu sahaja. Beli di kedai-kedai, bukan orang perseorangan. Amat berbahaya kerana dikhuatari mereka akan memaksa anda untuk membeli barang mereka.

6. Tawar barangan anda nak beli sehingga 70%. Sekiranya dia tak bagi, gunakan kebijaksanaan anda untuk membuat perbandingan harga. Jika boleh, survey dulu kedai-kedai lain. Kalau anda hebat menawar, percayalah tak rugi anda pergi ke sana.

7. Berhati-hati dengan barangan tiruan,. 90% produk China adalah tiruan. Jangan terus membeli, perhatikan betul-betul. Jika anda nak beli produk tiruan pun, hati-hati dan pastikan ia adalah gred B. Dapatkan harga yang betul-betul berbaloi dengan wang anda.

8. Kalau anda tak jadi beli, siap sedialah untuk dimaki oleh peniaga tersebut. Itu adalah perkara normal kerana di China agak kurang budi bahasanya..hehe.

9. Pastikan alert dengan cuaca ketika berada di sana. Kalau musim panas, fuh..memang panas. Dan kalau sejuk, pastikan anda membawa winter coat siap-siap, janganlah berlagak anda boleh tahan sejuk.

10. Gunakan pengangkutan awam seperti metro atau bas, ia lebih baik. Kalau nak teksi, siap sedialah untuk dicekik.hehe. Pastikan anda pergi berdua atau bertiga, ia lebih selamat dan kalau apa-apa berlaku, mudahlah anda nak buat keputusan. Polis di sana memang tak tahu english, tapi mereka boleh membantu...jangan risau!

Itulah 10 tips aku berikan khas untuk anda. Mana tahu ada pembaca kat sini nak berkongsi pengalaman anda pula. Harap-harap tahun ini aku dapat menjejakkan kaki ke tembok besar China atau paling tidak pun Bandar Hangzhou..bandar dalam taman...

Maklumat ini saya ambil dari sini....

2 comments:

traveller said...

Salam.nak share with u guys.i br blk dr perth.stayed in mahira holiday hmes n car rental.rumah memang best siap dgn wifi free.modern fully furnished.near city perth.max 11 org.memang harga berbaloi.servis thumb up. Owner Hj shariff.anak dia ada disini.boleh contact 0123360098 cik siti. Diaorg buat fullboard pakej juga siap 3x halal meal a day.

Anonymous said...

wah, menakutkan bab peniaga tu, gud tips sis, insyaAllah, bulan 8 ni pergi, doakan saya, hihi

Jom tengok gambo2.........