Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Tuesday, July 31, 2012

Menu buka puasa kami.....


Alhamdulillah... diam tak diam sudah 12 hari kita menempuh Ramadhan tahun ini. Sekejap jer masa berlalu..... urrmmm terasa sedikit sedih sebab 12 hari telah berlalu dan hanya tinggal lebih kurang 17 hari sahaja lagi untuk Ramadhan tahun ini. Anak-anak Alhamdulillah berpuasa kecuali Aleesya. Afiq sudah tentulah sebab dia sudah besar... Azim pulak hanya buang 2 hari iaitu hari pertama dan second day Ramadhan... dia belum boleh mulakan lagi masa tu... cubaan demi cubaan hanya mampu bertahan sampai jam 1 tengahari sahaja!... Tetapi bermula Isnin (bersekolah + taska), beliau mampu bertahan dan banyak penambahbaikkan..... Hari pertama beliau merengek2 juga. Jam menunjukkan pukul 6.30petang... sayanglah pulak nak suruh berbuka... sabar demi kesabaran akhirnya dapatlah Azim berpuasa penuh pada Isnin tersebut... Selasa pulak, beliau ter'makan kurma hampir sebijik pukul 6.30pagi.... dia ter'lupa... Papa suruh keluarkan dan cuci mulut... dan masih berpuasa... petang tu kami berbuka di Tesco Seri Alam. Dari rumah standby air mineral... tup tup masuk kereta dia ter'minum air tue... Afiq yang tegur.. "Azim tak puasa eh..." terlupa lagi..... muka dia dah mula nak nangis.... tapi aku terangkan juga... kalau ter'lupa tak sengaja tak apa... tak batal puasa...... Akhirnya dapat juga 2 hari berpuasa penuh walaupun asyik terlupa aje hari ini..... dan Rabu hingga kini Alhamdulillah, tiada merengek2 dan tiada ter'lupa. Dia dengan rela hati nak berpuasa dan bersahur... Setiap hari aku berpesan padanya... "Azim kalau tak tahan beritahu Ustazah nak makan.... Kalau tak tahan boleh buka... Azim kecil lagi....". Masih ada perasaan kasihan sebab Azim terlalu kurus bagi aku.... tinggal tulang jer aku tengok... Mak kat kampung pun bising bila aku suruh Azim berpuasa. Mak aku tahu anak bongsu dia nie keras hati + macam singa sikit.... Tu yang mak nasihat kat aku "Jangan paksa anak puasa... Azim tu masih kecil lagi.. kurus pulak tue... kesian kat dia".. Aku marah juga mak mula2 sebab mak tak nak mencuba... cuba separuh hari pun dah kira okey... ini mak aku pagi2 dah hulur nasi kat Azim masa hari Ahad tu... aku yang amik pinggan nasi tu dan bagi Aleesya makan... Teruk ke aku nie?.. hu huu huuuuuu......

*****************************************************************************

Okey, now nak bercerita tentang menu berbuka kami.... Azam tahun nie tak nak beli melampau di bazar.... Jom tengok apa menu aku untuk Ramadhan kali ini??....
1_Sabtu = Berbuka rumah mak (masak + beli di bazar AT5)
2_Ahad = berbuka rumah mak mertua (masak + beli di bazar Bacang)
3_Isnin = Masak (Ikan caru bakar + sayur turi + ayam goreng)
4_Selasa = Tesco (Mee Hotplate + Ayam Goreng)


Day_5_Rabu 
(versi tak senonoh sebab gambar dari loyang/kuali/periuk) jangan skodeng hitam ke tidak instrumen aku nie semua... wa ka kaa kaaaa.......

Agak2 aku masak apa hari ke 5 nie???.. ce teka?...
Tu dia.... Puding roti karamel + souce


Puding roti yang sedia untuk dimakan....
Sambal  kupang
Lala ke kepah ke kijeng ke apa nie??... Masak lemak cili padi + belimbing buluh
Sayur kacang buncis goreng

Request anak2.... sate apa ntah yang RM1 tue....  aku x suka menda nie sebab banyak kulit dari isi...

Day 6 (Khamis)

hati Goreng berempah
Sup tulang rusuk kambing... nyummy nyummy... our feberet....
dan......

Pisang??????
See.. pokok pisang sedang membuahkan hasilnya di Ramadhan tahun ini... Alhamdulillah...


Sedang menunggu masa untuk dituai...  tuai ke?... he he he hee (perosak bahasa!!!)
Kemudian pokok yang ni pulak!... jantung pun belum boleh ambil lagi...
Tadaaaaa..... hasil pisang tadi.... Sebelum dimasak....
Tu dia.... Alhamdulillah menjadi.... dan sangat2 puas hati!!.... memang gebu ssssssss.....
** Okey, sekian menu2 aku sehingga hari ke-6.... selamat berbuka puasa.....

No comments:

Jom tengok gambo2.........