Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Monday, July 18, 2011

Pangkor.. pangkor....

pergh... letih betul rasa... balik2 dari kursus hari nie dah mula kerja.. dah start kelas..... Masuk jer opis terus berderet2 kertas2, surat2 yang perlu disetlekan... Aku punya rancangan mengajar pun tak buat lagi.. kelas lagi.. nota lagi.. preparation lagi!.. huh..... penat... mood nak mengarang pun tak der lagi... aku just upload jer gambar2 dulu kat blog aku nie.......tapi, baru nie aku dah hantar FRP untuk semakkan... So, ada masa sikit nie sebelum balik aku sempatlah nak mengedit2 sikit agar ada ler cerita kat sini... Jom layan......

Aku dari awal2 dah beli tiket bas ke Lumut... sorang tiket dia RM56. Kami beli 4 tiket sebab Aleesya tinggal.... kalau dia ikut pun bukan kena bayo pun kan... dia tetap kena pangku.... Senang2 aku tinggal jer dia sebab kang nak hurung beg lagi, anak2 lagi.. so, memang terpaksalah kami tinggalkan dia kat umah akak aku... TQ Kak Ngah coz sudi jaga Aleesya.... So, Jumaat malam Sabtu kami dah bertolak ke Lumut bas pukul 9.30mlm. Adik ipar aku yang antar.. nama dia As jugak... Tqvm As coz sudi antar kami... jasaMu tak pernah kami lupa.... Sampai Larkin dah pukul 9 malam.... Sempai je kami ngeteh dulu sebelum naik bas.... Budak2 nie?.. op kos ler doa org very2 excited coz berapa lama daaa tak naik bas !woooo.... Suka lah dia orang.. berdiri lah.. jalan lah.. bas pulak ada seat yang kosong.... pindah sana lah pindah sini lah .... sudahnya aku yang pening tengok budak2 nie..... Masa dalam perjalanan banyak jem woo...... roblok sana sini sebab itu penyokong baju kuning mau bersih maa!!..... aduhai.. orang lain jugak yang susah.... masa budak2 nie nak lelapkan mata... pergh... mengamuk lah pulak abang ngah... sejuk... sejuk... maklumlah, aku dah lama x naik bas.. baju sejuk lupa nak bawak..... Sudahnya.. masa bas berhenti kat tempat makan Yong Peng... Laki aku belikan selimut nie biar mereka berdua kongsi selimut.... sejuk maaa.... Aku menahan jerlah.. nasib baik ada bawak towel kat atas.... dapatlah cover sejuk tue.....
sampai sana lebih kurang pukul 6.30... Kami solat, mandi then makan kat bas stand nie......... Tapi bukan aku mandi kat bas stand nie yer!... Aku x mandi, anak2 dan laki aku jer mandi kat Masjid sebelah bas stand nie.. hu huhuhu~
Lepas semua dah kenyang.. badan dah segar... Kami memulakan perjalanan ke Pulau Pangkor.... Afiq lah nampak gembira sangat sebab dia 'macam' terkilan sbb dia merelakan ditinggalkan nak ke NZ dulu.. So, sekarang dah tak nak tinggal lagi dia kata... cian budak nie... Mama sayang kat Afiq Taw!....

Kami beli tiket kat jeti... murah jer.. RM10 utk dewasa dan RM5 utk kanak2.. pergi dan balik.. murah tue.. perjalanan Feri dari Jeti Lumut dalam 45 minit....Jom layan gambar2 nie...

Kat Jeti Lumut sebelum ke Pangkor...
Dalam feri.. mula2 budak2 dah start gaduh... dua2 nak duk tepi tingkap... aduh.. penat layan kalau dua2 ada.. gini ler kejenya... gaduh jer!....
Ketika menunggu feri......

Sampai je Pangkor kami sewa kereta.. RM80 sampai petang.... Ok lah kan dapat Iswara buruk jer.. enjen pun macam nak roboh... mula2 aku nak naik motor 2 bijik.. aku bawak Afiq... Hubby bawak Azim... laki aku kata jalan kat sini bahaya.... pergh, nasib baik x sewa.. bukit bukau dia memang bahaya... banyak aku nampak motor x naik bukit.. dah tu van pelancong laju2.... gilerlah.. nasib baik ada satu motor tu bawak anak kecik dan bini dia tak x cident!.... depan mata beb!... dah lah selekoh... pada firasat aku, mereka nie sewa motor lah.. motor nampak baru tapi hampeh... semua x naik bukit!.... dahlah bukit selekoh2 terlindung.... aduhai.. kalaulah aku naik motor... van situ pulak macam tak ingat orang... mau tekanan jantung dibuatnya.... hi hihi.....
Kat sini ler.. tengah aku dok lepak... aku nampak motor tu kat tengah jalan x leh naik bukit bawak anak bini... dah lah selekoh.. then, van pink sana leh pulak laju semacam jer... uissh... berderau darah den dibuek nyo....

Kami mula round 1 Pangkor... rasanya dalam 40 minit abes 1 pulau kami round.. laki aku kan pernah g sini.. so, dia ler jadik pemandu pelancong!.... Round kali ke2 baru kami jalan2... tempat pertama kami pergi adalah SPK... Sungai Pinang Kecil tempat Kilang Ikan nie..... memborong sampai habis hampir RM200... jajan2 jer tue.. tapi, memang feberet aku dan cik hubby sotong2 pedas tue.... Tak sampai Lumut.. dah separuh kami bedah sepanjang dalam kereta dan round kat Pangkor.. hu huhu.....
Kat Kilang Ikan Satay.... Pulau Pangkor....
Betullah kata orang.. kalau dah mak bapak suka.. apa lagi anak2.... Sekejap jer mereka nie bedal... itupun aku kawal kalau tak mahu abes dibuatnya!.... tak sempat nak bawak balik... Lepas bershoping, jajan2 dah penuh kat kereta baru best jalan2 sambil kup kap kup kap dalam kereta.... Kami ke Dutch Port.. Muzium Pangkor.... Ini sekitar Muzium Pangkor... Sejarah perjanjian Pangkor yang kita belajar dulu2 tue.... kat sini ler tempatnya......

Lepas g sini... perut pun dah mula lapar balik sebab nak makan nasi!.. So, kami ke Teluk Nipah makan di tepian pantai.... mak ai, kat sini ler paling best kat Pangkor!.... view dia sangat cantik dan nyaman sekali.. tenang segala fikiran... fuh!..... Memang besat sangat2 lah... aku suka kat sini!......
Alamak!.. dah kenyang baru ingat nak snap gambar! hu huhu~
Tengah2 syok makan... buang masa...rehat2...borak2...cuci mata.... boleh pulak teringin nak g Snorkling... Nampak boat belakang tue?... Asyik tengok orang naik boat, snorkling, banana dan macam2lah semua ada... best giler... Kami akhirnya terpedaya nak juga ke Snorkling walaupun tiada sehelai baju pun yang dibawa... Weeei... syok bangat tengok dia orang main... tak tahan iman jugak kami nie!.......
Sudahnya.. lepas makan.. tengok jam baru 1.30.. kami terus kekedai jual2 baju kat tepi pantai tue... apa lagi... semua belilah...aku, hubby, afiq, azim dan tak tinggal untuk si comel yang kena tinggal tue!... Mahal beb baju kat sini!... Aku amik yang paling murah pun berbelas baju tak berkualiti cengini!..... Baju Aleesya pun sehari pakai dah koyak!... hampeh.. serupa aku x yah beli!... kui kui kui... Lepas tukar baju tengok jam dah 2.15.. kami pun menyewa boat..murah jer RM50 dan alat snorkling RM5/person... Total=RM70... Murah kan??.... Nak sorkling berapa lama terpulang.. nanti dia jemput.. cakap jer nak amik kul berapa... kami suruh mereka ambil kami pukul 4.... Memula dia bawak kami ke pulau yg batu dia sebijik rupa ikan paus.. jalan2 jer.. then, baru dia bawak kami ke Pulau Giam tempat snorkling!... Actually ini kali pertama aku, afiq dan azim snorkling!!!!... Laki aku memang dah biasa buat keje2 nie.... ha ha haaaa.... Sudahnya??.... memula perasaan aku nak snorkling tue.. mak ai.. takutnya.. kaki tak jejak tanah!!!... air asyik masuk dlm goggle jer.... Dah tu baru snorkling dalam setengah jam gitu... ombak kuat!... hujan mula turun renyai2.. ramai naik ke Pulau.. yang tinggal ada 6 orang jer termasuk hubby dan anak2.. aku?... aku dok atas batu sebab takut.. ombak kuat!!!..... Tapi, tak lama lepas tu laut kian reda dan rami mula snorkling semula.... Last2 Afiq lebih terrer dan berani dari aku yg berbadan besar nie.. ha ha haa... dah nak balik baru aku dapat skill.... tengah syok2 tengok ikan... cik hubby panggil.... Yang... jom balik!.. boat dah sampai... hu hu hu.. sedihnya rasa... baru nak warm up... baru lumba dengan Afiq siapa terer dapat tangkap ikan... sedihnya rasa.... lain kali aku nak cuba snorkling lagi!.. pengalaman yang sangat indah!...
Lepas pulangkan kereta.. kami pun ke Jeti... nak balik dah tak payah beli tiket coz tiket tadi untuk pergi dan balik!.... Inilah pengalaman kami ke pulau Pangkor... sangat seonok terutama dapat snorkling!.... best3.....

Kami janji dengan Ucu (Pak Usu belah suami yang tinggal di Setiawan) jam 5.00 di Lumut.. sudahnya pukul 6 kami baru sampai kat jeti.. siap syok empat beranak tertidur dalam feri.. kepenatan snorkling tadi kot.... Pak usu lama menunggu.. kesian dia... Ucu kami nie kerja disini dan wife dia baru bersalin dan berpantang kat umah mak dia diMelaka... so, dia sekarang tinggal bujang kat Perak nie.....
Ucu belanja kami di Horizon Garden.... memang Class.. orang banyak duit beb!.... Mudah2an semakin bertambah rezeki dia sekeluarga!..... Dah lah petang tue pun belanja makan kat waterfront.... malam dinner lagi.... tapi esok turn kami pulak belanja dia!... Ucu tak boleh tolak yer......

Hari Ahadnya... Ucu kerja.. aku anak beranak bangun lewat.... ops!.. kami tumpang tidur dirumah ucu semalam.... So, ucu bagi keizinan meminjamkan kereta wiranya.... Actually, dia ada 3 kereta... 1 kereta company, 1 Honda CRV dan 1 Wira.... so apalagi?.. kami jalan2 sekitar manjung dan cari rojak manjung disetiawan... tapi hampa.. tutup!....Last2.. Mc'd jugak jadi pilihan hati.... ha hahaaa..... Kami check in hotel Orchad in... untuk aku malam nie sebelum berkursus esok.... coz malam nie cik hubby kena gak balik sebab tak dapat cuti... hu hu hu...... lepas makan tengahari kami check in then.... tido rehat2 sampai petang kat hotel dengan anak2.... lebih kurang pukul 430 kami pun balik kerumah Ucu coz jap lagi Ucu akan balik keje dan malam nanti anak2 dan suami akan balik Johor.... Sebelum pulang kereta kami penuhkan minyak keretanya.... dan malam nie giliran kami pula belanja Ucu pulak.... Lepas margrib... 7.40 kami dah bertolak keluar dari rumah Ucu... Kami makan disebelah hotel aku jer.... senang, lepas makan aku terus balik bilik... 2 minit dari hotel dah sampai bas stand Lumut.... Hubby dan anak2 naik bas pukul 8.30 mlm... lalu semula depan hotel aku... aku yang tinggal seorang dibilik terharu bila nampak bas mereka lalu depan tingkap bilik aku!.... Selamat tinggal sayang.... Sedihnya tinggal kat bilik sorang2.... takut pun yer jugak.. he heeee.... Esok akan aku gigih melangkah menaiki teksi yang dah ditempah untuk ke Marina island resort selama seminggu untuk berkursus... sorang2 taw!.. sedih sangat!.... tapi terpaksa demi kerjaya dan masa depan... uwaaaaah.....

No comments:

Jom tengok gambo2.........