Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Monday, June 27, 2011

1st day - Perjalanan Ke New Zealand

Dalam Terminal ketika sedang menunggu kapal Terbang

Aleesya yang sentiasa Happy!....
Sementara menunggu Check in di LCCT
Jom kita naik Air Asia..... Masa untuk kita terbang.....
Sekitar dalam kapal terbang (Actually x boleh amik gambar kat sini yer...)

Sabtu 11 Jun 2011 - Seawal 11.45 pagi aku sekeluarga bertolak ke Selangor. Hujun mengiringi perjalanan kami ke Selangor. Kereta kecik kami tidak boleh dipandu laju memandangkan cuaca yang hujan dan keadaan kereta yang tidak mengizinkan. Tayar (rem) keretaku sikit bengok. So, Kami bawaklah kereta slow2 macam pengantin.... Kejap2 kami singgah di RnR.. beli jajan2 dan buah2an... makan2 dalam kereta... abes dan beli lagi.. makan lagi... beli dan makan... tu jer lah keje kami... ha ha ha haaa.......Kami sampai di Selangor jam 7.00 malam... pergh, macam jauh jer kan???... Bukan apa, kami banyak singgah... siap pergi Giant lagi nak tukar bateri jam laki aku lah... Aleesya muntah lah... tu yang sampai lewat... kami pun memang saje2 nak sampai lewat kat rumah Su... x nak susahkan family dia lama2 kat umah dia..... sampai rumah Su, kami tumpang mandi, berehat dan kami tidur awal sebab esok pukul 3.00 dah nak bangun. Tempah teksi pukul 3.30 pagi... Semua barang kami dah siapkan depan pintu.... Esoknya teksi datang pukul 3.20... Pagi2 dah sampai. Kami x pun siap lagi... so, kenalah uncle tu tunggu. Perjalanan ke LCCT tidaklah sejauh mana... lebih kurang 30 minit jer kalau bawak slow.... Harga teksi agak mahal iaitu RM70.00 walau pun tak lah sejauh mana..... Kami sampai di LCCT jam 4.15 pagi... Pagi tu!... rupanya2 kami boleh check-in pukul 5.40 pagi.... Lama tu nak tunggu!... sementara menunggu kami g breakfast diMc'd.... selera?... memang x de sebab xcited dan berdebar2 nak naik kapal terbang... Sistem kat LCCT nie memang ok dan lancar... tidaklah seperti yang aku dengar2 kata lambat lah.. terlari2 nak cari terminal lah... so, far semua ok dan aku boleh bagi 5 bintang!.... semua ok dan nampak teratur....
Tepat jam 8.30 kami dah dipanggil untuk ke New Zealand.... azim memanglah suka dan x sabar2 nak naik kapal terbang... Aleesya dari pagi x tidur.... naik jer kapal terbang terus lelap... memang dia mengantuk!..... Dalam kapal terbang memang kebas montot aku mendukung Aleesya.... Naik Air Asia... baby kena pangku.... fuh!... bayangkanlah 12 jam... baru 2 jam aku dah tengok jam pukul berapa... lagi sejam tengok jam lagi... setiap jam asyik tengok jam memanjang bila nak sampai!.... penatzzz!.... Dalam Kapal terbang, mula2 azim buat hal jugak x mu pakai tali pinggang sampai kena marah dgn pramugara tu... Laki aku ler yg malu sebab dia jaga Azim... Aku jaga Aleesya.... sabo jer lah... tapi masa pergi nie boleh lah kawal lagi perangai Azim nie.... Keje order makan jer dalam flight nie... Kami x amik set meal masa booking dulu... so far, harga x lah mahal mana... ok lagi.. Nasi Lemak ciput RM13... ok lah kan.. Air Mineral comel RM3.00.. Air Kotak RM6... ok lah kan???? Maggi RM6.... ini jer lah keje kami.... Makan sebab x der TV yg nak di tengok... apa lagi... order makan jer lah... Azim pun selera betul dia makan... Kalau x.. memang susah nak suruh dia makan!.....Jam 11.00mlm di New Zealand kami sampai di Christchurch... Kami disambut suara2 burung Kiwi... so, kami mulakan dengan cop passport dan kastam... Memang ketat kawalan negara NZ... sebarang makanan x boleh dibawa masuk langsung!!!.... kena declare... buah2an lagi penting... memang dia tanya... x boleh bawak langsung. Kalau x kena denda $400 ... giler lah... aku cuma ada extra milk powder aleesya jer... Soal punya soal.. last2 lepas semua.... Alhamdulillah. Keluar jer kami terus cari kakak ipar dan abang anep.. Tiada.... Lah mana pulak dia orang nie... Aku terus cal Abang Anep... Rupa2nya semua Kapal terbang ke NZ dibatalkan disebabkan asap tebal dari Gunung Berapi di Chili..... Nasib baik kami semua selamat... Alhamdulillah... then, Kami disambut oleh Kak Sabar dan Hanif untuk kerumahnya...(mereka nie kawan abg ipar & merupakan pensyarah UTHM yang mengambil PHD disini )... Walaupun kami tak pernah mengenali tapi mereka sangat baik dan mesra.... Terima kasih kerana melayan kami dgn baik.. Malu rasa.... Apapun jasa kalian tetap kami kenang..... kami menumpang tidur dirumahnya... Sepatutnya penerbangan kami ke Auckland esok petang. So, esok pagi bolehlah kami jalan2 dulu disekitar Christchurch.......Sejuknya di sini memang tak boleh tahan!!!.... Angin dari Kutub Selatan kan!!.... memang sangat Sejuk sampai ke tulang sum sum.... Aleesya mula meragam sekejap.. Aku rasa dia kesejukan.... Aku letak minyak diseluruh badan biar panas... Bayangkan, minyak panas yg sepatutnya berbentuk cecair pun beku!.... aku korek untuk sapu diperut Aleesya... Mana tahu dia kembung!... memang sejuk.... Last2 dia tidur nyenyak sampai pagi.... Alhamdulillah. sementara tunggu flight ke Auckland petang nanti, kami berjalan2 disekitar rumah kak Sabar... Memang cantik.... cuaca memang sejuk sampai berasap2 mulut + hidung kami..... Tengahari selepas anak2ku bangun, kami ke bandar menaiki Honda Stream miliknya..... destinasi pertama adalah diatas bukit yg menampakkan seluruh bandar dan laut Christchurh.... memang cantik... Sedang kami berjalan2 ditebing bukit yang bawahnya gaung, tetiba kami dikejutkan dengan gempa bumi.... Masa tu kami sudah berpecah... Suami dan Azim didepan.. aku di kawasan yg ada pokok2 sikit dan Aleesya tidur dalam kereta yg dijaga oleh Hanif.... memang terkejut juga tapi, aku telah diberitahu kat sini memang selalu berlaku gempa kecil2an... sampai dikereta masing2 menceritakan tentang gegaran tadi!.... rupa2nya itu agak kuat cuma kami berada diatas bukit... kalau dibawah...memang kuat!.... Then, kami buat keputusan untuk berjalan disekitar bandar sahaja.... baru setapak keluar dari kereta.... kami dikejutkan sekali lagi dengan gempa 6.0 dan kedalaman 8km... dan kami berada sekitar 2km dari pusat gempa!.... Masa tu memang badan dah tak boleh handle.. aku berpaut pada sapa2 yg ada disekitarku... masing2 nak jatuh... nak berjalan kearah anak2 yg tengah lena tidur dalam kereta pun dah tak boleh... betul2 kuat.. aku hanya mampu berdoa dan mengucap panjang semoga kami semua selamat... Bayangkan... bangunan tinggi di seberang jalan hadapan kami bergoyang2!.... kereta yang dalamnya ada anak kami sedang tidur bergolek2..... lampu jalan melambai2 kebumi!... Subhanallah..... Kuasa Allah... memang kaki aku dah menggigil ketakutan!.... masing2 dah mula kecoh bertelefon bertanya khabar... Last2, x sempat ambil gambar kami menginggalkan city.... suasana agak sibuk... ambulance dan bomba berbunyi2.. banggunan ada yang pecah!.... Sampai rumah kami buka TV melihat berita... Kami kena gempa bumi!!!!!....... Kami cuba tengok penerbangan ke Auckland... Semua Cancel!... aduh...ujian untuk kami.... Atas perbincangan.... kami ambil keputusan membeli tiket baru ke Auckland menaiki Air New Zealand yang sememangnya harganya jauh beza dengan harga Jetstar yg telah kami booking... entahlah, hati aku nie memang redha jer dengan apa2 keputusan... sebab, aku fikir kalau aku tinggal di Christchurch risiko gempa bumi!.... kalau aku naik flight risiko jugak!.... (pasal jerebu tu)... Bayangkan kapal terbang lain SEMUA cancel melainkan Air NZ.... berani ke aku terbang sedangkan flight yg lain x berani menanggung risiko?... Aku hanya mampu berdoa.... Kami tidur lagi 1 malam di rumah kak Sabar... Lebih kurang jam 3.00 pagi ketika kami sedang nyenyak tidur... sekali lagi kami kena gempa... Masa tu aku dah ready nak angkat aleesya... Husband baru selesai mengadap laptop update blog nya... Memang sejuk kaki aku sebab cuaca yg sejuk dan ketakutan sekali lagi.... Ya Allah... Hanya Tuhan yang tahu perasaanku... selamatkanlah kami semua.... Esok, penerbangan kami dijadualkan seawal jam 5.40 pagi!..... Semoga kami semua selamat sampai Ke Auckland... Amin3.....
Alhamdulillah selamat sampai di ChristChurch.... dan Kak Saba & family menjemput kami kerumahnya... TQVM.. Jasa kalian tetap kami ingat....

SECOND DAY STILL DI CHRISTCHURCH....


No comments:

Jom tengok gambo2.........