Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Tuesday, March 26, 2013

Umrah hari ke 7

Pada hari ke 7 ini, kami sekeluarga banyak menghabiskan masa untuk berbelanja dan jalan2 disekitar hotel dan Masjidil Haram. Hari ini aktiviti bebas untuk semua jemaah. Disekitar hotel, memang terdapat banyak deretan kedai2 yang menjual segala macam yang ada... gelang, ubat, inai, baju, kasut, teko, sejadah, minyak wangi dan apa2 jerlah. Memang sangat2 banyak... sediakan RM jelah.... money changer pun mudah didapati disini... tak perlu risau.... Tapi bank aku tak tahu.... Pergi sini tak perlulah bawak banyak sangat2.... setakat paling banyak RM2k seorang melebihi dari yang cukup.... aku habis RM1k jer.... banyak boleh dapat.. puas belanja....sebab makan minum semua dah ditanggung... tinggal duit kocek dan belanja jek. Tapi, cik suami memang kaki shopping. dia... lebih ler sikit belanja dari aku..... Actually, aku dah habis shopping di Madinah lagi.... kat sini hanya menambah2 jer.... beg pun dah beranak dari awal dan sarat. Aku malas nak bawak beg berat2... walaupun bukan aku yang angkat tapi aku tak mahu dibebani rasa bersalah orang yang angkut beg aku tu nanti... kesian.... dah tu lagi sepatutnya berat beg jemaah hanya 20kg.... Agak2lah jugak kan kalau nak berlebihan2..... x sampai hati pulak nak pentingkan diri sendiri.

Time to shopping...  bawah hotel kami je nie....
Dibawah2 hotel kami begini ler suasananya...
Masalah komunikasi tiada masalah disini....
Yang bangunan tinggi2 tu adalah deretan hotel dimana bawahnya adalah kedai....
Yang pasti menu wajib kami disini hampir setiap kali balik Masjid..... marvellousssss......
Setelah puas shopping pagi tu, tenghari seperti biasa solat zuhur. Ingat ye, kalau nak solat kena pergi awal 1 jam sebab kalau lambat Masjid dah penuh.... Nanti susah dapat tempat sebab dah sesak dan lagi kena bawa sejadah sendiri. Takut tempat yang ada karpet dah penuh.  Waktu makan di sini dan Madinah sama iaitu selepas solat zuhur, isyak dan subuh. Bukan ikut timing okey..... Kemudian kami berehat dibilik sekejap dan pukul 3 ke Masjid semula sebab Asar dalam pukul 3.50petang.... Selepas solat Asar aku dan cik suami berjalan2 disekitar Masjidil Haram sebab ada orang mengidam Nasi Arab dari kedai Pak Arab.......

Banyak bangunan diruntuhkan dan banyak pembangunan tu yg agak berhabuk....
Biasanya lepas Asar aku jarang sekali balik hotel tetapi kali ini kami berjalan2 keluar. Kalau setakat makan aiskrim dan jus tiap2 hari wajib beli.... Memang mantop dan terbaik aiskrim dan jus dia.... Biasanya kalau beli 2 menda tu harga dia 8 rial....  akhirnya dapatlah cik suami beli nasi arab sampai 2 bungkus.... tak terhabes.... aku jamah secubit jer sebab aku kenyang lagipun aku belum teringin lagi nak makan.... Nasi Arab dia nampak kering.... seret orang kata kalau makan x berkuah.... urmmmm..... Dalam waktu tu, baru aku tahu kalau petang2 banyak burung2 merpati nie.... Ya Allah.... rupa2nya waktu ini mereka berada di hadapan Masjidil Haram. Sebab biasanya Asar hingga Isyak aku di Masjid... balik kompom dah gelap... kalau subuh pun tiada burung2 nie... Subhanallah.... cantiknya pemandangan.... Kalau ada anak2 tentu mereka suka. Kalau nak bagi burung makan boleh sedekah bagilah beberapa rial kat 'orang yang bawa makanan burung tu...'. Dapatlah kami ambil kesempatan ini untuk mengambil gambar bersama burung2 merpati yang cantik.... Alhamdulillah....

Kesian... ambil gambar sendiri...
Sekali ada akak arab nie sukarela bantu nak ambil gambar kami... Alhamdulillah... Terima kasih banyak2....
Cantik tak hasil tangkapan aku????...  ( sebab ada orang tu asyik komplen aku tak pandai amik gambo jeee..)
Hasil tangkapan cik suami... ( Hah... mana lagi cantik?...)
Hah.... hotel aku sebenarnya nampak dari sini. yang kat bangunan ada signboard Hotel Saraya Iman. Kalau malam, nampak lampu warna biru dari sini.... Ini adalah hadapan Masjidil Haram....  Dari dataran Masjidil Haram akan nampak bangunan hotel kami... Alhamdulillah tak jauh sangat dalam 5 minit dah sampai... Hotel Seraya Iman. Alhamdulillah, dari jemaah 350 orang kami dibahagikan kepada 7 kumpulan. Kumpulan 1 hingga 5 kali ini Alhamdulillah dari Madinah ke Mekah dapat hotel yang paling hampir dengan masjid berbanding kumpulan 6 dan 7 agak jauh sedikit dari kami. Syukur Alhamdulillah dipermudahkan. Bukan apa, kesian juga kalau jauh apa lagi sebab bawa mak dan abah kan.....

Setelah puas jalan2.... kami pun sempat balik hotel sekejap dan kemudian bersiap untuk solat margrib pulak.....  Margrib memang kami tak pernah balik, pasti akan tunggu hingga selesai isyak.... Alhamdulillah, syukur atas nikmat dan anugerah dariNya dapatlah aku tengok keindahan bumi Mekah ini.... Alhamdulillah.......... Semoga Allah memberikan keizinan padaku lagi untuk menjadi tetamunya dan dapat beribadah kepadaNya... Amin.....

Okey... jumpa esok untuk lawatan terakhir kami untuk trip kali ini.... Lawatan ke Hudaibiyah dan Ladang Unta.... Ya Unta lah... unta lah....


No comments:

Jom tengok gambo2.........