Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Friday, March 29, 2013

Umrah Hari ke 10

Sejujurnya aku memang tak sangka yang kami akan balik pada hari ini..... Sabtu.... uissshhhh, dah nak balik ke?.... pertama, aku rasa masa berlalu sangat pantas dan yang kedua aku rasa seingat aku masa tengok pakej dulu macamnya 12 hari 10 malam?... eh cukup ke 10 malam nie??....  Bila kira2 balik 10 malam tu memang betul tetapi 11 hari sahaja.... urrmmm..... what to do.... suka tak suka tetap kena lalui juga...... sedihnya nak meninggalkan bumi Mekah ini......

Selepas solat Subuh, sekali lagi.... ha ha haaa.... ye sekali lagi kami semua shopping lagi. Tapi aku tak ler sebab teman abah mencari kurma. Actually, kat Mekah nie aku rasa agak sukar nak cari kurma yang pelbagai jenis.... Kalau Madinah is more choise and lebih berkualiti. So, puas juga pusing2.... last2 belilah juga apa yang ada...... Aku dan cik suami cukup.... pusing2 pun tak de yang berkenan lagi..... Akhirnya dalam pukul 10 juga kami balik hotel dan siap2 packing dan letakkan beg di lobi hotel untuk diangkut ke bas. Dalam pukul 10.30 ada staf hotel ketuk bilik siap tanya belum nak keluar lagi ke?.... uishhhh dah halau kami ke?.... hi hi hii... Masa nie mak dah mula batuk dan selesema.... Yelah memulakan agak pening2 sikit. So, mak nampak kurang sihat masa nie... Nasib baik juga dah nak balik.  Pasal pekerja hotel tadi tu aku cakap aku keluar dalam pukul 11 nanti sebab Zuhur pukul 12.30.... Dalam 11.15 aku pun keluar, check out bagi kunci kat Mutawif dan terus ke Masjidil Haram..... Sedih sangat kali ini ke Masjidil Haram seolah2 terasa sampaikah aku lagi ke sini... panjangkah umurku..... memang saat2 nak balik nie aku terasa sangat2 sedih.... Selepas solat Zuhur, kami membuat solat jamak dan seterusnya menunaikan Tawaf Wida'. Masa tawaf wida' kali ini aku betul2 berdoa pada Allah.... antaranya semoga Allah diberi keizinan supaya dapat aku beribadah lagi di Baitullah ini... Amin.... Setelah selesai semua, kami terus balik Hotel makan tenghari dan terus naik bas pulang ke Jeddah..... 

Perjalanan dari Mekah ke Jeddah tidaklah lama dalam 2 jam je.... Sepanjang perjalanan rupanya inilah antara kawasan Padang Pasir. Bas yang kami naiki pun pemandangan kelabu asap je dek pasir2 halus berterbangan...... Sampai di Kota Jeddah, kami singgah sebentar di Laut Merah berlatarbelakangkan Masjid Terapung.... Memang cantik... Jom layan gambar2 kami....

Sibuk jer Zaki selit kat belakang... hi hi hiiii... dialah antara penceria kumpulan kami... peace yo!....
My Lovely Family...
My Lovely Parent
With My beloved Husband
Alhamdulillah!!!....
Kaum Hawa....
Setelah puas bergambar dan mengirup udara tepian pantai laut merah, kami pun naik bas semula. Masa dah sampai Jeddah nie baru terfikir kat anak2. Rindunya..... Tak sabar nak peluk mereka.... Baru terfikir dan yakin bahawa kami tetap kena pulang juga.... urrmmm... Semoga kami sampai ke sini semula suatu masa nanti. Amin.....

Sampai di Airport Jeddah, memang ramai sangat2 orang tidak seperti waktu kami sampai dulu. Berbeza banggat!!... Kerusi semua penuh.... last2 dapat 1 bahagian untuk kami berkumpul ahli kumpulan 1. Kumpulan kami terdiri dari 43 orang kalu tak silap.... penuh untuk 1 bas.... Sampai di Airport Jeddah, pihak mutawif memang dah bahagikan kerja buat kaum lelaki yang muda untuk membantu angkat2 beg. Bukan tak nak suruh Pak Arab sana, tetapi kena ingat ini beg 'keluarga' kami. Kalau ter'hilang tercicir bagaimana??.. Makanya, biarlah kami sendiri yang uruskan. Dan, kes hilang beg ini juga telah berlaku pada ahli kumpulan kami trip dari Madinah ke Mekah. Sampai hotel Mekah cari beg tak jumpa.... Tak nak lah kes nie berulang lagi. Maka, baiknya kami buat sendiri. Bayangkan semua orang pakai beg yang sama... So, pandai2lah korang tagging supaya kenal beg masing2.... dan kami naik kapal terbang yang sama untuk 350 jemaah. Maka, aku dari Malaysia memang dah Tulis nama dan alamat serta no telefon pakai marker dan jahit pakai kain putih.... Then, tag lagi.... letak tali kuning lagi... biar dari jauh  nampak dan kenal beg kami. Itupun sampai Airport Senai... puuhhhhh, berpinar bijik mata carik beg.....

Kumpulkan beg bersama dari bas kami ( kat sebelah tu )
Tempat Ahli kumpulan 1 berkumpul
Makanan dah tapau dari hotel tadi
Beg untuk 43 orang jemaah ( tu belum yang hand lugage lagi tue )
Beg hijau pun kami punya yang punjut/ cerut je tue...  pun senang nak kenal dari jauh...

Kami sampai di Airport Jeddah nie dalam pukul 5.30 petang.... Siap2 wrapping barang lagi sebab ada beg guni x boleh lepas gitu jer... jadi kena wrapping.... Kos wrapping nie dalam 25 rial katanya. So, bagi aku tak payahlah pakai beg nie... siap2kanlah beg roda besar.... tak pasal2 bayar 25 rial kat orang tue.... Aku tak wrapping, so detail aku tak pasti ler... ini info yang aku tahu.. tak tahulah kalau sampai menyampai info berubahkan......

Sampailah Azan Margrib.... Kami solat jamak... Lepas tu perut nie memang dah menyucuk2 lapar.... Terus terang aku cakap, sejak aku mengerjakan ibadah umrah.... perut aku terus kembali mudah lapar..... Entah kenapa... cuaca ke.... ketahanan badan aku ke.... Sejak sampai madinah lagi aku nie selera bebeno makan....  bagi apa jerlah... kompom aku bedal sepuas2nya..... apapun aku terima apa yang Allah bagi untukku...  Sampai sekarang masih tak berubah, suami pulak boleh tahan perut dia... aku nie asyik ajak makannnn jer....  Ya Allah... semoga berat badanku tidak mencanak2 naik seperti mana seleraku kini... sampaikan aku terfikir lain... mengandungkah aku?.. ha ha haaa haaa... tapi tidak sama sekali ye sebab bendera merah dah berkibar.....  

Dan lagi sejak aku balik umrah nie... aku nie agak kuat tido.... Nak kata Jet leg dah masuk 2 minggu aku balik Malaysia... Mungkin ini dugaan dan ujian dariNya... aku harus terima semoga aku tidak lalai dengan kerja2 dan tanggungjawabku.... Amin....
Penat menunggu aku dan mak.....
Bayangkan dari pukul 5.30 petang sehinggalah pukul 1.00 pagi nanti flight kami!!!!.... perrgh, mau tak kebas montot nak tunggu.... Bila dah masuk boarding, kerusi pulak penuh sebab ada yang dah baring dulu... Mak Abah aku suruh baring dia tak nak.... last2 dah tak de tempat... Maka, duduklah kami semua sampai pukul 1.... Kesian mak abah aku... kompom penat... sedangkan aku yang muda nie pun terasa2.. apa lagi mereka....  Cerita pasal Airport Jeddah nie... agak straight jugak berbanding Malaysia daris segi check up. Perempuan akan dicheck didalam bilik, dia akan raba semua badan kita.... Yang lelaki pulak, jangan sesekali pakai besi... jam pun tak boleh sebab cik suami 2~3 kali kena scan, sekali jam dia punya pasal..... Tapi, botol air mineral lepas pulak... kalau tempat kita mau kena buang dalam tong plastik hitam!... Hampir pukul 1.00 pagi, kami dibenarkan masuk flight.... untuk ke flight kena baik bas, ala-ala macam kat KLIA gamaknya.... Sampai di Kapal Terbang, terus aku zasssss..... tidur..... baru nak lelap datang pulak cik mek molek tanya.... ye cik nak makan apa cik???.... heeemmmmmm kacau betullah....
Dalam flight kami.... NAS AIR
********** To Be Continue **********

No comments:

Jom tengok gambo2.........