Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Monday, September 19, 2011

Peristiwa 19 syawal

Tup tap tup tap.... dah lebih dari setengah bulan kita beraya... tak cukup setengah... 19 Syawal pun masih ada lagi buat open house... tak cukup lagi.. minggu depan kami dah pun dapat 5 undangan open house buat masa nie.. perrrgh.. betul2 sebulan kita beraya kan... Tapi, aku tak lah beraya sakan tahun nie.. biasa2 jer... tak excited sangat... tak pun serba baru kat rumah aku... semuanya biasa dan biasa......

Tapi, pada 19 Syawal buat pertama kalinya rumah yang aku duduki selama 1 tahun 3 bulan ni.... inilah kali pertama menerima tatamu paling ramai dalam hari yang sama... kih kih kih.... Maklumlah.. konon2 pindah nak wat kenduri tak jadik2... balik dari obesee nak wat kenduri pun tak jadik2... sudahnya mak aku mula bising nak buat tak buat.. nak buat tak buat... konon2 nak wat makan2 sementara adik beradik aku nak datang. Dah mak aku kuatkan suruh buat jugak kenduri kecik biar lepas niat nak buat kenduri sejak dulu2 lagi.... Akhirnya, buatlah jugak kenduri yassin dan doa selamat sikit (lepas Zuhur) dengan adik beradik dan makan2 ala2 open house... Tapi bukan besar macam open house.. kira open door jer kot. Selain adik beradik.. kawan opis dalam 15 keluarga .... jiran tetangga dalam 10 keluarga... dan beberapa keluarga jer.. tapi, Alhamdulillah... ramai yang datang.. meriah.. dan makanan aku cukup untuk semua....... taklah terkurang dan tak pulak terlebih... syukur, selamat semua... lepas dah hajat dihati.....

Tapi, sayangnya... dalam kelam kelibut aku sibuk nak masak... aku lupa nak snap gambar... hu huhu.. semuanya yang aku ambil adalah selepas kejadian!.. (actully, aku masak sesorang.. 1 hari sebelum aku dah ready2 kopek bawang... malam tu aku dah rebus ikan.. buang tulang.. rebus ketupat.. pagi2 aku dah bangun aku mula blender mana yang patut.. dalam kul 9++ mak dan kak long aku tolong didapur.... Aku masak kuah soto dan laksa johor. Akak dan mak aku mencarik2 ayam... ulam2 semua... pukul 12.. tadaaa.... siap!... pukul 12.30 aku mula menerima tetamu pertama coz dia ada hal lain... naseb baik dah siap masak Kamal ko datang..... lepas tu sorang demi sorang datang sampailah jam 7 petang tak berhenti tetamu aku.... Sangat meriah.. Sangat Seronok... terima kasih atas tetamu yang datang... bagi yang tak dijemput.. maaflah.. aku buat tak besar mana... bagi yang berhajat nak datang rumah.. datanglah sementara musim beraya masih ada.... meh ler kita eratkan silaturahim... ziarah menziarahi.... kunjung mengunjung... okey jom kita layan peristiwa pada 19 Syawal tahun ini....

Beranda kami atur kerusi... sesapa nak melepak kat luar pun boleh....

Kat dalam tak pulak aku amik gambar... ini pun dah abes majlis baru terpikir.. sibuk jadik mak pengantin dah terlupa dah bergambar segala.. ha haha.. tak per lah, gambo sikit nie pun jadiklah untuk kenang2an raya tahun nie....

Sedia untuk dicuci untuk kali ke berapa pun aku tak tahu... ini versi nak clearkan rumah semula...

Tadaaaa..... dah siap!... yeah... seronok tengok semua dah clear... Aku buat sorang taw!!!......
Ini jer yang tinggal... aku satukan dalam periuk kecik jer.... kuah laksa johor... tengoklah hasil masakan aku.. abes dengan dinding segala aku kecahkan..... Kuah soto pun tinggal seperiuk kecik jer... tapi tinggal kuah.. sudahnya aku buang jer... mee hoon dan nasi hempet pun dah abes... spagethi pun habes.. tapi kuah dia sayang nak buang.. penat aku pilih isi ikan... last2 aku celur lagi spagethi untuk sarapan hari Ahad.. he hehe heee....

Seperiuk besar untuk kuah laksa.. sampai tertido2 nak asingkan isi ikan... banyak tue... (periuk ditaja oleh mak aku dari Kota )

Seperiuk besar lagi kuah masak soto.... Proses pembersihan oleh mereka yang bertanggungjawab.... he eheeee

Ta daaaa!.... siap untuk dijemur...

Yeah... siap kemas semua!!.... kami dengan jiran sebelah rumah boleh saing2 wat ala2 pre open house... aku buat jam 3-6 petang... orang sebelah continue pukul 6-11 malam... he heheeee.....

Okey... babai... panjang umur jumpa lagi tahun depan....

3 comments:

Cikgu Nana said...

huwaaaaaa tak dapat nak join huuuuuu sedeeeyyyyy!

Asmida said...

Tu ler... mak aku tanya ko tak datang ke?.. aku cakaplah ko bawak mak ko g singapore.. dah tu mak aku tanya Erin lak.. aku betul2 terlupa nak ajak.. niat dihati nak ajak aku terlupa.. tengok jam dah kul 6.. nak tunggu erin ke sini kang kul berapa lah pulak... dah aku senyap jer terlupa ajak erin.. Edot pun sama... lupa sesangat.. nantilah.. mudah2an tahun depan dapat aku buat lagi.. semoga kita semua dapat jumpa raya2....

Cikgu Nana said...

heee...takde rezeki nak jumpa aritu, nanti aku tgk kadar kerajinan aku eh...kalau aku rajin dan kuat, aku panggil ko, erin, edot....kecil2an la...kalauuuu kuat la eh heee

Jom tengok gambo2.........